Eerste test / Volvo S60

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De S60 moet de meest dynamische Volvo ooit worden, maar is ook de eerste die spontaan remt voor voetgangers. Hij is dus zowel voor de meer betrokken als voor de verstrooide bestuurder gemaakt.

De nieuwe S60 erft het City Safety en voegt daar een voetgangerdetectie aan toe (Pedestrian Detection). Het opmerken van overstekende mensen voor de auto is mogelijk dankzij een meer geëvolueerde radar en camera. Deze detectieapparaten werden ontwikkeld om voetgangers te herkennen aan hun tred en silhouet (vanaf een lengte van 80 centimeter, zo'n beetje de grootte van een stevige peuter). Het systeem maakt het tot 40 km/h mogelijk om een aanrijding met een voetganger alsnog te vermijden. Een uitwijkmanoeuvre op het allerlaatste moment wordt niet gehinderd door een eventuele aanzet tot remmen.

De tweede generatie S60 wil een evolutie zijn van de vorige vierdeursberline met coupéachtige daklijn - wat een unicum was in 2000 - die zijn tiende verjaardag viert door met pensioen te gaan. Het nieuwe model staat op Volvo's recentste platform, namelijk dat van de XC60, waarvan hij de wielbasis overneemt. De nieuweling laat zich erg eenvoudig snel besturen, of hij nu is uitgerust met het standaardonderstel of de gestuurde schokdemping Four-C en beschikt over twee- dan wel vierwielaandrijving. De S60 bijt zich vast in het traject dat je hem op bijna intuïtieve wijze oplegt, en houdt eraan vast zonder de minste correctie. Bij lastwissels vertoont hij daarentegen allesbehalve sportieve neigingen, want hoewel hij niet weerbarstig noch plomp is, mist zijn reactie snedigheid of gewilligheid en blijkt zijn stuur een tikkeltje terugkeerneiging te missen.

De S60 zou bij zijn lancering moeten kunnen rekenen op een flinke dosis sympathie. Dat is niet alleen te danken aan het Pedestrian Detection en het feit dat hij de meest dynamische en meest interessant rijdende Volvo in tijden is, maar ook omdat hij voor het eerst rekening houdt met ons belastingsstelsel door motoren aan te bieden met een meer bescheiden vermogen en cilinderinhoud. Maar dat is wel het minste dat we mogen verlangen van een auto die in België wordt gebouwd, in Gent, waar hij ongeveer dertig procent van de productiecapaciteit inneemt, ongeveer evenveel als de XC60 en de drieling C30/S40/V50.
 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC