Eerste test / Volkswagen Touran: kleine Sharan, grote Sportsvan

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Volkswagen is heel zijn aanbod ‘busjes’ aan het bijwerken. Maar in het geval van de compacte eenvolumer Touran zijn de wijzigingen veel grondiger dan bij de meeste andere modellen.

We zagen al een evolutie voor de Sharan, een vernieuwde Caddy en een zesde generatie van de Multivan (en consorten), en nu krijgen we een nieuwe Touran. Bij Volkswagen wordt de zomer van 2015 die van de eenvolumerachtige. Als we daar nog de Golf Sportsvan aan toevoegen, lijkt het gamma van de constructeur uit Wolfsburg op dit vlak bijzonder goed gevuld. Maar terwijl de Sharan, de Caddy en de Multivan zich tevredenstellen met een (erg) lichte uiterlijke facelift en een technologische update, ondergaat de Touran een veel grondiger make-over. Na een carrière van twaalf jaar voor de eerste generatie is dat geen overbodige luxe.

Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, maar het gaat hier wel degelijk om een volledig nieuw model, want hij staat op het MQB-platform van bijvoorbeeld de recentste Golf en Passat. Die basis is lichter (zo’n zestig kilo in vergelijking met de Touran I) en maakt een veel grotere wielbasis mogelijk (+ 113 millimeter) die de interieurruimte ten goede komt. Het koetswerk is niet alleen langer, maar ook breder, zodat de nieuwe Touran een krachtiger silhouet vertoont dat wat aan een verlengde Sportsvan doet denken. Hoewel hij een zekere monolithische look behoudt, is hij verre van onaangenaam om naar te kijken en neemt hij in elk geval wat meer afstand van de bedrijfs-wagens waar sommige kwatongen eenvolumers soms mee vergelijken.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC