Eerste test / Volkswagen Tiguan : Differentiëring

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Tiguan wil zich onderscheiden van het gros van de compacte SUV’s. Om de kloof te dichten met de premiumrivalen, maar ook om het pad te effenen voor VW’s toekomstige kleine SUV.

Bij VW kun je natuurlijk nog altijd niet om de Golf heen, maar tegenwoordig vormt ook de Tiguan, die we nog maar kennen sinds 2007, een rendabele pijler binnen het gamma van het Duitse merk. In totaal werden er al 2,64 miljoen exemplaren van verkocht en kunnen we spreken van een niet aflatend succes, ondanks het feit dat de jongste jaren heel wat nieuwigheden hun opwachting hebben gemaakt in dit segment, en niet van de minste. Anderzijds is er met een dergelijke visvijver aan klanten natuurlijk wel voor iedereen een stuk van de taart, en het einde is nog niet in zicht: tegen 2018 zullen er naar verwachting elk jaar 9 miljoen compacte SUV’s verkocht worden, tegenover 8 miljoen nu…

Desondanks was het tijd voor de Tiguan om zich opnieuw te positioneren, en Volkswagen heeft niet lang hoeven na te denken over de te volgen strategie. Met de nieuwe generatie wil het merk hoger mikken, verleid door de comfortabele winstmarges van duurdere modellen (je hoeft maar naar de verkoopcijfers van de BMW X1, Range Rover Evoque of zelfs Porsche Macan te kijken om je te vergewissen van het potentieel van een compacte ‘premium’-SUV). Het is echter ook een strategische kwestie, aangezien het merk uit Wolfsburg nieuwe, kleinere SUV’s aan het voorbereiden is, op basis van de conceptcars T-Roc en/of T-Cross…

  • Uitrusting en afwerking
  • Aangenaam rijdende auto
  • Ruimte achterin en kofferruimte t.o.v. Voorganger
  • Snel buitensporige prijs
  • Geen kleine diesel
  • Weinig verrassend uiterlijk
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC