Eerste test / Volkswagen Polo BlueMotion

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De jongste tijd sneuvelen de uitstootrecords aan de lopende band. De jongste Mr. Proper die de concurrentie qua spaarzaamheid overklast, is de VW Polo BlueMotion, met slechts 87 g/km CO2.

Om de markt alvast warm te maken mochten we nu al kort met de nieuwe Polo BlueMotion rijden, ook al komt die pas in maart volgend jaar op de markt. De basisingrediënten van het BlueMotionrecept zijn ondertussen welbekend. VW's ingenieurs namen twee extra energiebesparende technieken over uit de Golf en Passat BlueMotion in hun veelzijdige stadsauto, namelijk een stop-startsysteem en een intelligente alternator. De belangrijkste vernieuwing is echter de nieuwe 1.2 TDI. Het resultaat van alle inspanningen is dat het normverbruik is gedaald naar 3,3 l/100 km en de CO2-uitstoot naar 87 g/km. De 1.2 TDI is iets minder krachtig dan zijn voorganger: het vermogen is gedaald van 80 naar 75 pk en het koppel van 195 naar 180 Nm. De vermogensbeperking is ook voelbaar in de praktijk, want vooral bij lagere toerentallen voelt de diesel iets minder daadkrachtig aan dan zijn voorganger, een kenmerk dat uiteraard nog wordt uitvergroot door de lange versnellingsbakspreiding. De 1.2 compenseert dat kleine gebrek echter ruimschoots door zijn oneindig veel beschaafdere werking. De typische driecilinderroffel is veel meer naar de achtergrond verdwenen en van overdreven motortrillingen of een brutale gasrespons is geen sprake meer, zodat het interieur veel rustiger is geworden. Verder rijdt de BlueMotion net zoals elke andere Polo.

De nieuwe Polo BlueMotion heeft als grote verdienste dat hij rijdt zoals elke andere Polo terwijl hij toch de zuinigste auto op het Europese continent is. Bovendien behoren het geratel en gedaver van de oude 1.4 TDI tot het verleden met de komst van de stille en zachte 1.2 TDI... Die helaas wel iets minder vlot is. 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC