Eerste test / Volkswagen Jetta Hybrid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Langzaam maar zeker waagt ook Volkswagen zich aan hybrides. De tweede telg in het gamma is de Jetta Hybrid, die vooral voor Amerika bedoeld is, maar ook voor Europa interessant blijkt.

Volkswagen baseerde zijn tweede hybride (na de Touareg Hybrid) op de techniek van voorwielaandrijving. Onder de motorkap ligt in eerste instantie de bekende 1.4 TSI-motor met turbo, die werd geoptimaliseerd om aan een elektrische krachtbron te worden gekoppeld en hier 150 pk vrijmaakt. Naast deze compacte en vrij lichte motor (98 kilogram) zit een scheidingskoppeling die deze benzinemotor volledig kan loskoppelen. Daarachter vinden we een kleine elektrische motor van 20 kW. Met die krachtbron kan de Volkswagen Jetta Hybrid zo'n 2 kilometer rijden in zuiver elektrische modus (automatisch tot 60 km/h, manueel tot 70 km/h, te selecteren via een knop op de console).

Wij konden met deze hybride rijden in de marge van het salon van Los Angeles. Binnenin ziet de auto eruit zoals elke andere Jetta, met dat verschil dat de toerenteller is vervangen door een zogenoemde 'Power-meter', die je informeert over de rijstatus. Met de opgeladen batterij rijden we geruisloos de grote parkeergarage uit en het drukke stadsverkeer van Los Angeles in. Hij baart hier nauwelijks opzien. Op de snelweg zet de TSI-motor ook zijn schouders onder de aandrijving, maar de auto blijft merkwaardig geruisarm en de overgangen tussen de verschillende modi zijn vrij onopvallend te noemen.

De Jetta Hybrid lijkt ons na een eerste (te korte) kennismaking een interessante uitbreiding van het hybrideaanbod. Gewoon omdat hij van zijn bestuurder geen enkele aanpassing vraagt, evenveel ruimte en comfort biedt en ook qua prestaties zeker niet hoeft onder te doen, maar tegelijkertijd, bij een aangepaste rijstijl toch een belangrijk verbruiksvoordeel kan opleveren, vooral in een meer stedelijke omgeving.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Jetta Hybrid nalezen in AutoGids 866 van 9/1/2013.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.40/20