Eerste test / Volkswagen Golf GTI Clubsport : Nog meer power

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Aan het stuur ervaar je alle sensaties van de gti, met een voelbare dosis extra power als bonus.

Wie een Golf GTI koopt, krijgt voortaan de keuze tussen twee versies: de Performance (230 pk) en de Clubsport (265 pk). De ‘basis’-GTI (220 pk) werd uit het aanbod geschrapt, terwijl de topversie nog altijd de R is, met vierwielaandrijving en 300 pk... in afwachting van de Clubsport S (310 pk), waarvan Volkswagen binnenkort een beperkte reeks – 400 stuks – zal bouwen. Technisch gesproken levert de 2.0 TSI hier 265 pk, maar dankzij een overboostfunctie kan dat ongeveer tien seconden lang worden opgedreven tot 290 pk door het gaspedaal helemaal in te trappen. Het zelfsperrende differentieel XDS+ is nog altijd van de partij, terwijl de Clubsport een meer gelikte stroomlijn kreeg (voorbumpers, achterspoiler). Aan het stuur, dat net als in racewagens is bekleed met omgekeerd leder, ervaar je uiteraard alle sensaties van de GTI, met een voelbare dosis extra power als kers op de taart. Hoewel de voortrein het niet altijd gemakkelijk heeft om dat geweld in goede banen te leiden, trekt hij zich vrij goed uit de slag... zonder echter het niveau van de referenties te halen op de limiet (we denken met name aan de Honda Civic Type R). Als vijfdeurs (+920 euro) met DSG-transmissie (+1.710 euro) en adaptieve ophanging (+1.077 euro) blijft de GTI Clubsport echter een van de meest verleidelijke, performante en gebruiksvriendelijke hot hatches op de markt.

  • Meeslepend aandrijfgeheel (DSG)
  • Uitstekende prestaties
  • Veelzijdigheid en comfort gevrijwaard
  • Voortrein overmand op de limiet
  • Hoge prijs (bijna 35.000 euro)
  • Talloze en dure opties
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC