Eerste test / Toyota Yaris

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Voor de derde generatie van zijn zeer populaire Yaris heeft Toyota gekozen voor een drastische stijlwijziging: het guitige bolletje werd een strak gelijnde en wat strenger ogende hatchback.

Dat de nieuwe Yaris er dynamischer uitziet dan vroeger, zal niemand betwisten. Om het chassis geschikt te maken voor een hybride aandrijving moest de verschuifbare achterbank plaatsmaken voor een vast exemplaar. Voorin zitten we veel beter dan in de vorige generatie. De rijhouding, die vroeger te veel deed denken aan die in een eenvolumer, werd dus behoorlijk sportief, met meer dan genoeg verstelmogelijkheden. Nog een aspect dat in grote mate bijdraagt tot het grotere cockpitgevoel in de Yaris, is het feit dat het instrumentenbord nu achter het stuur zit, en niet langer centraal boven op het dashboard. Keerzijde van de medaille is dat de sfeer binnenin killer werd. De wat rommelige lay-out van het dashboard staat in schril contrast met het strakke design van vroeger, dat toch meer charme uitstraalde.

Net zoals zijn look is ook het rijgedrag van de Yaris dynamischer en volwassener geworden. Door zijn rechte flanken heeft de 20 kilogram lichtere Yaris nog wel een beetje last van zijwindgevoeligheid. Ook de geluiddemping lijkt beter dan in de vorige Yaris. De beste combinatie is zonder twijfel de 1.4-dieselmotor met de manuele zesbak, die wel wat trillingen vertoont bij lage toerentallen. De Japanse constructeur gaat ook heel prat op zijn nieuwe infotainmentsysteem Toyota Touch & Go, met voor dit segment ongeziene connectiviteitsmogelijkheden. De Belgische invoerder biedt dit systeem aan met gratis Touring Mobilis Premium, ter waarde van 300 euro.

De nieuwe Toyota Yaris maakt komaf met de frisse guitigheid van zijn twee voorgangers door niet alleen dynamischer en volwassener te ogen, maar ook een dito rijgedrag te vertonen. Zijn wegligging werd veel strakker en van rolneigingen in de bochten is bijna geen sprake meer. De motoren werden overgenomen van de vorige generatie, al werden ze wel geoptimaliseerd. De Yaris is nog altijd compacter dan zijn rivalen, maar werd achterin op papier iets groter, hoewel we daar in de praktijk weinig van gemerkt hebben. Geen nood, want hij was vroeger al een van de ruimste auto's van zijn segment.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC