Eerste test / Toyota Yaris Hybrid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Toyota lanceert de allereerste full hybrid in het segment van de veelzijdige stadsauto's door het aandrijfgeheel van de Prius en Auris Hybride op intelligente wijze aan te passen aan de specifieke roeping van dit compactere model.

De hybride blijft doorsijpelen naar alle segmenten bij Toyota. Logisch ook, aangezien de Japanse constructeur dit soort auto sinds de lancering van de eerste Prius echt tot zijn stokpaardje heeft gemaakt. De vraag die op ieders lippen brandt, is natuurlijk hoe Toyota er in hemelsnaam in slaagt om een model als deze Yaris Hybride economisch rendabel te maken, rekening houdend met het feit dat hybridetechnologie duur is en dat de marges doorgaans recht evenredig afnemen met de grootte van de auto. Om deze half door benzine, half op elektriciteit voortbewogen Yaris te ontwerpen zijn de ingenieurs vertrokken van de hybrideaandrijving die ook in de Auris en de Prius zit. Die werd vervolgens een heel stuk ingekrompen. Ook de elektrische groep en transmissie ondergingen heel wat wijzigingen.

Net als bij de hybride Auris en Prius verloopt de interactie tussen de verschillende energiebronnen automatisch. Naargelang van de omstandigheden geeft de sturing voorrang aan de verbrandingsmotor, de elektromotor of een combinatie van beide. De krachtige elektronische interface regelt de vermogensvraag naar de verbrandingsmotor in deze Yaris veel zachter, waardoor die geleidelijker in de toeren klimt. Dat komt de geluiddemping en het rijplezier ten goede doordat het 'koffiemoleneffect' veel minder uitgesproken is. Over het weggedrag kunnen we nog niet veel vertellen - ons testparcours in en om Amsterdam leende zich daar niet toe.

De Yaris Hybride is niet de eerste hybride in zijn segment. Honda ging hem vooraf met de Jazz Hybrid. Dat is echter een mild hybrid, die zich niet zuiver elektrisch kan verplaatsen. Dan is de Yaris Hybride een stuk veelzijdiger: gecombineerde modus of zuiver elektrisch, hij kan het allemaal. Bovendien overtuigt hij met zijn verhouding comfort-rijplezier. Daardoor blijkt hij completer en beter verzorgd dan de Jazz, temeer omdat hij ondanks zijn meer geavanceerde - en duurdere - technologie 1.000 euro minder duur is.

U kunt de Eerste Test van de Toyota Yaris HSD nalezen in AutoGids 851 van 13/6/2012.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC