Eerste test / Tesla Model S P85

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De tests voor dit dossier kwamen net op het moment dat Tesla de Dual Motor-versie van zijn Model S voorstelde. Die is uitgerust met een extra motor voorin, naast de eerste achterin, zodat hij een vierwielaandrijver wordt.

De tests voor dit dossier kwamen net op het moment dat Tesla de Dual Motor-versie van zijn Model S voorstelde. Die is uitgerust met een extra motor voorin, naast de eerste achterin, zodat hij een vierwielaandrijver wordt. Daarom wordt de D van Dual Motor toegevoegd aan de typenaam, naast het cijfer dat verwijst naar de capaciteit van het batterijpakket. Voortaan is het Model S-gamma als volgt opgebouwd: 70D (334 pk), 85D (428 pk) en P85D (de Performance, met 700 pk). De enige achterwielaangedreven versie is de ‘brave’ 85 met 367 pk. Dat de Model S haast enkel nog met vierwielaandrijving bestaat, is vooral om de komst voor te bereiden van de cross-over Model X, maar ook om de Model S een betere wegligging te geven op de besneeuwde wegen van Noorwegen en Noord-Amerika...

Voor onze test stelde Tesla ons nog een ‘oude’ P85 ter beschikking, de 421 pk en 600 Nm sterke achterwielaangedreven Performance- versie die ondertussen uit de catalogus is geschrapt. We beleefden met deze auto een uitzonderlijk rijmoment. Nooit eerder was autorijden zo intuïtief. We verwijzen daarmee naar het enorme aanraakscherm dat alle functies verenigt, je van alles op de hoogte houdt en eventuele updates via 3G ontvangt, allemaal zonder ooit vast te lopen. We werden er zowaar geek van... Toch zijn er opmerkingen: de afwerking en de ergonomie van de stoelen zijn niet optimaal. De Chinezen klagen bovendien over de goedkope geur van de interieuraankleding. Maar alles is relatief: absoluut gezien is dit de bestgebouwde Amerikaanse auto die we kennen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC