Korte tests / Seat Leon e-Hybrid (2020) - Spaanse stekkerhybride

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe Seat Leon is nu ook beschikbaar als eHybrid, een plug-inhybride variant die betere prestaties combineert met een lager verbruik. AutoGids doet de test.

Concept

De vorige generatie was niet beschikbaar als PHEV, de nieuwe Seat Leon wordt wel aangeboden als eHybrid. Niet alleen de vijfdeurs, ook de breakversie komt desgewenst met een stekker. Het aandrijfgeheel kennen we uit de VW Golf en combineert een 1,4 liter-turbobenzine van 150 pk met een elektromotor van 85 kW, goed voor een systeemvermogen van 204 pk en een gecummuleerd koppel van 350 Nm. De accu heeft een capaciteit van 13 kWh en belooft een autonomie van ongeveer 60 kilometer. Opladen via een wallbox vraagt ongeveer 4,5 à 5 uur. Omdat de batterijen achter de brandstoftank liggen, verliest de koffer 90 liter aan volume. De hatchbackversie houdt 270 liter over.

Rijgedrag

Aan power geen gebrek, want de Seat Leon eHybrid snokt stevig aan de teugels. Iets te stevig misschien, want de voorwielen spinnen gemakkelijk door bij het vertrekken. Maar eens onderweg overtuigt de geëlektrificeerde aandrijflijn door zijn soepele en aangename werking, waarbij de benzinemotor regelmatig uitgeschakeld wordt om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. De gerobotiseerde DSG-bak met dubbele koppeling schakelt boterzacht door zijn zes verzetten, terwijl het zich automatisch activerende AVAS-systeem er bij snelheden onder de 20 km/u voor zorgt dat voetgangers en fietsers gewaarschuwd worden dat er een elektrisch rijdende auto in hun buurt vertoeft.

Toch als de batterijen dat nog mogelijk maken, want na 40 kilometer zijn de accu's van de Leon eHybrid leeg. Want dat blijft de achilleshiel van hedendaagse PHEV's: het brandstofverbruik hangt grotendeels af van het traject dat je rijdt en van de oplaadroutine die je jezelf oplegt. We besloten onze testperiode met een gemiddelde van 5,3 liter per 100 kilometer, maar met een lege batterij stijgt de dorst tot 8 liter en meer. Seat voorziet een Save-functie waarbij je het accupakket spaart voor puur elektrische verplaatsingen binnen de stadsmuren, je kan zelfs een ontladingslimiet instellen zodat je elektrische punch overhoudt. Geweldig, toch als je het desbetreffende menu vindt in die nieuwe, niet altijd even overzichtelijke multimediamodue.

Verdict

De Seat Leon is een zeer mooie auto, strak gelijnd en dynamisch van rijgedrag. De eHybrid zal bedrijven en zelfstandigen die op zoek zijn naar een lage CO2-cijfer tevreden stellen, want het plug-inhybride aandrijfgeheel presteert pittig, reageert soepel en rijdt comfortabel. Of je echt minder zal verbruiken, hangt grotendeels af van de manier waarop je deze Seat inzet. Anders blijft die stekker vooral een fiscaal voordeel.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC