Eerste test / Seat Leon Cupra R

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Hoewel de Leon Cupra met zijn 240 paarden nog behoorlijk meekon in zijn segment, heeft Seat hem uit de markt genomen. Hij wordt nu vervangen door de nóg krachtigere Cupra R met 265 pk.

Seat opent de aanval door het Cupra R-label - wat staat voor Cup Racing Rally - opnieuw van stal te halen, een illuster over blijfsel uit het tijdperk van Seat Sport, de afdeling die zich tegelijk bezighield met het rallyprogramma en met de sportieve modellen van het merk. Daarvoor wordt opnieuw een beroep gedaan op de rechtstreeks ingespoten 2.0 uit de Cupra, die nog steeds is gewapend met een Borg-Warner-turbo. Met zijn nieuwe motorsturing levert de 2.0 TSI voortaan 265 pk bij 6.000 o/m en 350 Nm (tegenover 300 Nm in de Cupra) vanaf 2.500 o/m. Om zoveel koppel enkel via de voorwielen op het wegdek te kunnen neerzetten moet het onderstel uiteraard enigszins aangepast worden.

We konden kennismaken met de auto op het circuit van Castelloli, op een steenworp afstand van Barcelona, in behoorlijk onaangename weersomstandigheden. Een striemende regen teisterde het asfalt op het moment dat wij achter het stuur konden postvatten. In dergelijke omstandigheden is het uiteraard moeilijk om het extra vermogen te voelen dat de motor vrijmaakt, of om grondig na te gaan hoe het met de rijdynamiek van de auto gesteld is. We konden echter wel voelen dat de voortrein erg veel potentieel heeft en dat hij niets heeft verloren van zijn snedige en precieze karakter. Net zoals de Cupra blijft ook de Cupra R ongeloofl ijk volgzaam en gemakkelijk in de hand te houden.

De Seat Leon Cupra was verre van een slechte auto, maar de komst van een hele rits rivalen met meer vermogen noopten de Spanjaarden tot actie. Het resultaat is deze 265 pk sterke Cupra R, die officieel 0,7 seconden sneller naar het kilometerpaaltje snelt en voor een relatief zachte prijs weer meekan met de jonge garde.
 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.40/20