Eerste test / Seat Leon Cupra R : Uit de bol

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Seat krijgt opnieuw wat kleur nu de boekhouders opnieuw met zwarte inkt kunnen schrijven. Waardoor op slag ruimte vrijkomt voor een beperkte, nog potentere reeks van de Leon Cupra, de R.

Na minder succesvolle jaren met nogal ‘exotisch’ ogende modellen – moeten we nog herinneren aan de vorige Toledo, met zijn profiel à la Renault Vel Satis? –  en omgedoopte gepensioneerde Audi’s (de Exeo, op basis van de oude A4) is er voor Seat licht aan het einde van de tunnel gekomen. Dankzij moderne technologie en de introductie van SUV’s is de Spaanse Volkswagen-dochter eindelijk uit de rode cijfers, waardoor Seat zichzelf al eens een pleziertje kan gunnen. En dus is van de Leon Cupra een nóg radicaler versie afgeleid, de Cupra R. In zekere zin is het ook een passend afscheid. De marketingafdeling van Seat heeft van Cupra namelijk een eigen merk gemaakt, waardoor er van de nieuwe Leon geen sportieve versie meer zal volgen – of toch niet onder Seat-vlag.

Van deze Leon Cupra R komen er maar 799 exemplaren op de markt, waarvan 300 de gerobotiseerde DSG-bak met dubbele koppeling krijgen van de ‘gewone’ Leon Cupra (die je bij ons nog altijd in de catalogus vindt); de 499 overige exemplaren zijn uitgerust met een klassieke manuele zesbak. In beide gevallen beschikken de R’s over een gestuurd sperdifferentieel tussen de voorwielen, maar de manuele versies puren 10 pk meer uit de 2.0 TSI: 310 pk tegenover 300 pk voor de DSG-uitvoeringen. Daarmee is die handgeschakelde Cupra R de krachtigste Seat voor de openbare weg ooit. 

  • Collector’s item
  • Winst qua efficiëntie
  • 2.0 TSI met meer body
  • Hoge prijs (en uitverkocht)
  • Wat braaf voor ‘wilde’ versie
  • Koperkleur niet ieders smaak
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!