Eerste test / Seat León Cupra : Veel was niet genoeg

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Seat heeft stilaan genoeg van zijn schaduwrol en voert de Leon Cupra met 265 en 280 pk af om enkel nog een high power-variant met 290 pk aan te bieden van zijn heet-gebakerde middenklasser.

Hoewel het Cupra-logo (samentrekking van ‘Cup Racing’) precies twintig jaar geleden werd geïntroduceerd op de Ibiza, was het nog tot 2000 wachten voor het ook de Leon mocht sieren. De zachtaardige middenklasser uit Martorell mat zich daarvoor de 1.8-turbo aan – de motor die toen ook de toenmalige Volkswagen Golf GTI aandreef, maar in de Spanjaard opgekieteld tot 225 pk. Zestien jaar later deelt de Leon Cupra nog altijd zijn 2.0-turbo met diezelfde Golf GTI (230 pk) en Golf R (300 pk, vierwielaandrijving), maar geeft hij hem een geheel eigen toets.

Oorspronkelijk bood Seat de derde generatie van zijn Leon Cupra aan met 265 of optioneel 280 pk (met het Performance Pack). Maar wie vandaag de bestelbon ondertekent, heeft standaard recht op 290 pk. Een cadeautje (letterlijk, want de prijs ligt geen cent hoger dan die van de 280 pk-versie) van de ingenieurs, die zich over de uitlaat hebben gebogen om nog eens 10 pk meer uit hun 2.0 TSI te puren, dankzij lichtere uitlaatpijpen die minder tegendruk genereren en volgens Seat een ‘natuurlijker’ klank voortbrengen. 

  • Compromis comfort-weggedrag
  • Bijzonder veelzijdige motor
  • Interessante verhouding prijs-prestaties
  • Relatief soft voor een hot hatch
  • Wat slordige trekkracht op de limiet
  • Schuchtere uitlaatklank
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC