Net als de andere versies van de Seat Ibiza krijgt ook de sportieve Cupra een update en profiteert hij van de gelegenheid om van motor te veranderen: de bruisende 1.4 TSi met dubbele drukvoeding moet plaats ruimen voor een koppelrijkere 1.8 TSi met 192 pk.
Ook interessant: eerste test van de Seat León 1.0 TSi
Het concept
Het is een traditie geworden bij Seat: de bijnaam Cupra – die staat voor Cup Racing – verwijst naar de sportiefste en radicaalste versie van een model. Al bijna twintig jaar lang hebben alle Ibiza’s er recht op gehad, zo ook de jongste generatie van het net gerestylede model. Deze midlifefacelift verandert de Cupra natuurlijk niet onherkenbaar, maar dankzij de restyling van de lichtblokken en bumpers lijkt het wel alsof de auto een verjongingskuur heeft ondergaan. Onderhuids zijn er daarentegen wel wat meer evoluties…
- Compromis comfort-dynamisch weggedrag
- Veelzijdige motor (soepelheid, prestaties)
- Interessante verhouding prijs-prestaties-uitrusting
- Op de limiet nog altijd wat te week chassis
- Feeling bedieningsorganen voor verbetering vatbaar (besturing, remmen)
- Geen gerobotiseerde versnellingsbak meer (zelfs niet als optie)
Wat verandert er?
Hoe rijdt hij?
Het gretige karakter van de vroegere 1.4 TSi werd nog versterkt door de zenuwachtigheid van de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak (met 7 versnellingen). Daartegenover plaatst de 1.8 TSi een beheerster en serener temperament. Het extra koppel is voelbaar, waardoor je minder geneigd bent de motor steeds weer te bruuskeren. Deze 1.8 is zelfzekerder bij een laag en gemiddeld toerental en gaat geen uitdaging uit de weg wat prestaties betreft: hij trekt op van 0 tot 100 km/h in 6,7 seconden en het schakelen gaat vlot, zeker voor wie goed met de hendeltjes kan spelen. Wat het chassis betreft, kunnen we kort zijn: de Comfort-modus leent zich uitstekend voor een dagelijks gebruik en/of gebruik in de stad en biedt daarbij een uitstekend filterniveau voor een sportieve auto. Bij een wat intensiever gebruik zorgt de Sport-modus voor een aanzienlijke verbetering van het weggedrag en de wegligging van de Ibiza Cupra. Het zogenaamde elektronische sperdifferentieel XDS (altijd standaard) helpt dan weer bij het bochtenwerk … ook al is de Ibiza Cupra qua nauwkeurigheid en levendigheid nog wat schuchter in vergelijking met bepaalde wat meer gewiekste concurrenten, zoals de Ford Fiesta ST of de Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport. De Cupra is sportief, dat wel, maar hij blijft beschaafd.
Budget/uitrusting
Dit is zo zeldzaam dat we er toch even de aandacht op willen vestigen: de prijs van de Ibiza Cupra is gedaald… Voor 21.705 euro (dat is ongeveer 900 euro minder dan vroeger) krijg je voortaan standaard een goed voorziene uitrusting met automatische lichten en ruitenwissers, een snelheidsregelaar, bixenonlampen en een navigatiesysteem. En als kers op de taart zijn ook de prijzen van de opties vrij bescheiden bij Seat. Stoelen in alcantara kosten bijvoorbeeld maar 450 euro…
De concurrenten
Met zijn verlaagde prijs (21.705 euro) wordt de Ibiza Cupra (opnieuw) de meest toegankelijke sportieveling van dit formaat, net voor de Ford Fiesta ST (182 pk; 21.850 euro) en de Opel Corsa OPC (207 pk; 22.350 euro). Waarschijnlijk wordt het uitkijken naar de reactie van neef Skoda met de Fabia RS. De Renault Clio R.S. (200 pk; 25.200 euro) kunnen we minder als een rechtstreekse concurrent van de Cupra beschouwen, omdat die standaard een gerobotiseerde versnellingsbak heeft … een oplossing waarvan Seat definitief lijkt af te zien.
Ons verdict
De Seat Ibiza Cupra moet dan wel niets aan prestaties inboeten, hij is wel veelzijdiger geworden dankzij zijn nieuwe 1.8 TSi-motor, die zowel soepeler als voller is bij alle toerentallen. Dankzij de nieuwe adaptieve ophanging is het dagelijks rijden niet langer een beproeving. Bovendien werd hij ook nauwkeuriger als je hem behandelt als een echte sportieveling. Akkoord, voor de liefhebbers van echte radicale bommetjes is er beter op de markt, maar voor deze prijs kom je zeker niet bedrogen uit!