Op zoek naar vers bloed, gaat Seat in het offensief. En het wedt op het juiste paard: een auto die de indruk geeft van de natuur te houden. Eindelijk heeft Seat zijn eerste SUV, de Ateca.
Het concept
De Ateca is de eerste SUV van Seat. Een langverwacht model, als we de bezoekerscijfers van de onlineconfigurator van Seat mogen geloven. Na meerdere magere jaren maakt Seat zich klaar om eindelijk ook te proeven van het SUV-succes. Twee keer zelfs, want na de Ateca die de weg bereidt in het C-segment is tegen het einde van het jaar ook een gelijkaardig model voor het B-segment gepland.
- Verhouding prijs-kwaliteit
- Veel uitrusting beschikbaar
- Dynamisch weggedrag
- Beperkte moduleerbaarheid
- Grip kan beter met 4x2
- Enkele afwerkingsdetails
Wat er verandert
De Ateca heeft een korter koetswerk dan die Tiguan (-12,3 cm) en een iets kleinere wielbasis (-4,3 cm). Deze eigenschappen vormen geen probleem voor de ruimte (die uitstekend blijft) of het koffervolume (510 liter of 485 liter als 4x4). De moduleerbaarheid is echter beperkt. De Ateca neemt noch de verschuifbare achterbank, de verstelbare rugleuning achteraan of de neerklapbare rugleuning vooraan over van de Tiguan. De dubbele vloer van de koffer, die de laaddrempel vlak maakt, wordt aangeboden als optie (145 euro) op de varianten met voorwielaandrijving.
Op mechanisch vlak onderscheidt de Ateca zich tot slot van de Tiguan door zijn twee instapmotoren: de 1.0 TSI met 115 pk als benzine en de 1.6 TDI met 115 pk als diesel. Het aanbod wordt vervolledigd met de 1.4 TSI (150 pk) en de 2.0 TDI met 150 en 190 pk.
Hoe rijdt hij?
Prijs/uitrusting
Hoewel hij heel wat kwaliteiten deelt met zijn VW-neef, verandert de Seat Ateca voor bijna 5.000 euro minder van eigenaar met een vergelijkbare motor: 26.550 euro als 1.4 TSI 150 tegenover 30.950 euro voor de Tiguan en bij de 2.0 TDI 28.850 euro tegenover 33.810 euro. Met een kalere afwerking (Reference) en minder krachtige instapmotoren, blijft de Ateca zelfs onder de psychologische grens van 20.000 euro. Seat biedt momenteel drie afwerkingsniveaus voor de Ateca. Het instapniveau heet Reference, het hart van het gamma Style en het nieuwe topniveau in het Seat-gamma Xcellence. Binnenkort versterkt een FR-afwerking met sportieve look het aanbod.
De concurrenten
Binnen de strategie van de Volkswagen-groep heeft de nieuwe Tiguan de taak om klanten weg te halen bij premiummerken, terwijl de Seat Ateca oude Tiguan-klanten mag recupereren die niet meewillen in dat verhaal en jacht moet maken op generalistische merken. De importeur mikt in het bijzonder op het duo Hyundai Tucson/Kia Sportage, maar ook op de Renault Kadjar. En natuurlijk de kampioen ter zake: de Nissan Qashqai. Rekening houdend met zijn verhouding tussen de prijs en de prestaties, lijkt de Seat Ateca goed gewapend om de concurrentie aan te kunnen.
Ons verdict
Uiteindelijk biedt de Seat Ateca heel wat uitrusting die een referentie is in dit segment, heeft hij een dynamisch en leuk weggedrag, is de afwerking verzorgd (al is het interieur een beetje triestig ‘op z’n Duits’) en zijn de prijzen minder elitair dan bij zijn illustere VW-neef. Onmiskenbare kwaliteiten om toe te slaan in het steeds drukkere segment van de middelgrote SUV’s.