Eerste test / Review Ford Tourneo Courier (2024): de Puma voor grote gezinnen getest

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Tourneo Courier is geen Volkswagen met een Ford-badge, maar een gezinsvriendelijke bestelbreak op basis van de Puma. AutoGids doet de test.

Hoewel er een zekere logica zit in de manier waarop Ford zijn bestelbreaks typeert, blijkt het moeilijk om door de bomen het bos te blijven zien. Eerst moet je het onderscheid maken tussen de Transit- en de Tourneo-varianten, respectievelijk de voor professioneel gebruik ontwikkelde bestelwagens en de daarop gebaseerde personenauto’s. Vervolgens zijn er de verschillende modellen.

Zo is de hier geteste Tourneo Courier eigenlijk een handiger verpakte Puma, het model dat sinds het pensioen van de Fiesta zo’n beetje als instapmodel van het Ford-gamma fungeert. 

Design, koetswerk en afmetingen Ford Tourneo Courier

Daarnaast telt het aanbod ook de iets grotere en wat duurdere Tourneo Connect, zoals Ford zijn interpretatie van de Volkswagen Caddy noemt. En die verschillende afkomst schemert meteen door wanneer je het lijnenspel van deze Tourneo Courier monstert. Dergelijke auto’s blijven altijd een beetje vierkante dozen op wielen.

Maar de Ford-onwerpers hebben tenminste gepoogd om wat te maken van het 4,34 meter lange koetswerk met zijn obligate schuifdeuren. De neuspartij van de Tourneo Courier oogt sympathiek, al viel het tweekleurige koetswerk van onze testwagen niet bij iedereen in de smaak. Nu goed, de gewaagde combinatie van de laktint Bursting Green met het witte dak deed tenminste hoofden draaien.

Interieur en koffer Ford Tourneo Courier

Het interieur van de nieuwe Ford Tourneo Courier oogt best prettig, met twee digitale displays en een compacte knoppenmodule op het dashboard. Het multimediasysteem draait op de deugdelijke Sync4-interface, waarvan de menustructuur soms wel wat veel tussenstappen vergt om tot het gewenste resultaat te komen. Zo moet je meerdere tabbladen doorlopen om het irritante gepiep van de inmiddels verplichte intelligente snelheidsassistent (ISA) een halt toe te roepen, een handeling die je bovendien moet herhalen bij de aanvang van elke rit.

Hoewel ze niet allemaal even gelukkig vormgegeven zijn, bulkt het interieur van de opbergvakken – inclusief die voor bestelwagens zo typische papierlade boven je hoofd. Aan ruimte is er geen gebrek, want de vierkante bouw van de Tourneo Courier levert een heleboel bewegingsruimte op. Zelfs grotere bestuurders zitten uitstekend; het is enkel jammer dat de wat smalle achterbank maar twee fatsoenlijke plaatsen en dus evenveel sets Isofix-bevestigingspunten telt. De kinderen zitten wel wat hoger, zodat ze goed naar buiten kunnen kijken en de kans op wagenziekte afneemt.

Je kunt de achterbank niet verschuiven noch verwijderen, maar het laadvolume is sowieso riant: 570 liter, en tot 2.162 liter met weggeklapte rugleuning. Naast de typische haken en netten voorziet Ford ook in een afspoelbaar compartiment in de koffer, waarin je bijvoorbeeld vuile wandelschoenen of modderlaarzen kunt opbergen.

Alleen de kwaliteitsindruk valt tegen: de gebruikte materialen voelen goedkoop aan en de afwerking laat te wensen over. Ook op dat vlak is de Tourneo Courier duidelijk geen Volkswagen…

Rijgedrag Ford Tourneo Courier

De nieuwe Tourneo Courier is gebaseerd op het voorwielaangedreven B2E-platform van de Puma en wijlen de Fiesta. Een uitstekende basis, zo blijkt al snel. Het stuur voelt voldoende zwaar aan en reageert kwiek, zodat je de voorwielen mikt waar je ze hebben wilt. De achterzijde volgt gedwee, maar voelt lekker speels aan.

Alleen is de ophanging aan de harde kant; vooral op korte oneffenheden reageert het onderstel relatief stug. Wat gewicht op de achteras zorgt voor rust, dus reizen met kinderen en bagage is de boodschap. Stroomlijngeluiden worden opvallend goed gedempt voor een bestelbreak met de aerodynamische efficiëntie van een glascontainer. Al zorgt dat er wel voor dat je de motor nadrukkelijk hoort draaien zodra je het gaspedaal geselt.

Motoren, specificaties en prestaties Ford Tourneo Courier

Veel keuze op dat vlak heb je niet, want vooralsnog kun je de Ford Tourneo Courier enkel bestellen met een benzinemotor. Het gaat om het bekende eenliter-EcoBoost-blokje, dat een vermogen van 125 pk paart aan een koppel van 170 Nm – in overboost heb je zelfs even 200 Nm tot je beschikking.

De sprint van 0 naar 100 km/u neemt 13 seconden rond in beslag, maar in de praktijk voelt deze bestelbreak een stuk vinniger aan. Toch in combinatie met de handgeschakelde zesbak, want de gerobotiseerde Powershift-transmissie schakelt te vroeg op en wacht te lang om terug te schakelen.

De bedoeling daarvan is het brandstofverbruik van de drukgevoede driepitter onder controle te houden, wat na drie dagen testen resulteerde in een gemiddelde dorst van 7,5 l/100 km. 

De dieselmotor blijft voorbehouden aan de Courier Transit van Ford’s Pro-afdeling, maar het gamma wordt weldra wel aangevuld met de E-Courier, een EV-variant die 136 pk en 290 Nm sterk is. Dat elektrische aandrijfgeheel haalt zijn stroom uit een batterij met een capaciteit van 55 kWh, een accupakket dat een rijbereik van 370 kilometer belooft. Snelladen zal mogelijk zijn met 100 kW, zodat je een 35-tal minuten nodig hebt om de batterijen weer naar 80 procent van hun maximale capaciteit te brengen. 

Belgische prijs Ford Tourneo Courier

De Courier positioneert zich als een directe concurrent van de Dacia Jogger, maar de beduidend minder dure Roemeen kun je wel bestellen met zeven zitplaatsen en een hybride aandrijflijn.

ONTDEK Overzicht van alle versies en hun Belgische prijzen

Verdict Ford Tourneo Courier

De Tourneo Courier is een echte Ford en dat merk je onderweg, want deze met de Puma verwante bestelbreak rijdt opvallend plezant. Het nochtans compacte koetswerk biedt een heleboel binnenruimte, maar voor dit type wagen blijft het aantal praktische oplossingen wel beperkt. Ook de afwerking kan niet verhullen dat het om een opgetuigde bestelwagen gaat.

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen