Eerste test / Renault Twingo GT : Snelle stadsrakker

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Opzij voor de Twingo GT. Renault paste zowel de motor als de ophanging aan zodat je er wat vlotter mee door de stad kunt zoeven. Maar of we daarmee van een echte sportieveling kunnen spreken…?

Twee jaar na zijn lancering heeft de huidige Twingo een hogere versnelling gevonden met deze GT-versie, een kleine atleet. Dat straalt hij ook uit, met zijn striping opzij en zelfs op het dak (gekleefd, niet geschilderd…), zeventienduimvelgen rondom, een verlaagd onderstel en een dubbele uitlaat. Het interieur krijgt hier en daar een oranje toets en pedalen in aluminium, terwijl de versnellingspookknop van datzelfde materiaal is. De stoelen zijn bekleed met een mix van leder en stof en bieden meer steun dan die van een basis-Twingo.

  • Verhouding prijs-uitrusting-prestaties
  • Nog even korte draaicirkel
  • Verfrissende look
  • Geen echte sportieveling
  • Geen echte toerenteller
  • Gerobotiseerde versnellingsbak niet verkrijgbaar

Onder de koffervloer treffen we nog steeds de drukgevoede 0.9 aan. Het motortje kreeg een upgrade in de vorm van een nieuwe sturing en een verbeterde luchttoevoer, met een nieuwe luchthapper op de flank links achteraan, terwijl ook de turbodruk stijgt. Hierdoor klimmen het vermogen en koppel respectievelijk van 90 naar 109 pk en van 135 naar 170 Nm. Een draai aan de sleutel en de driecilinder blaft zich vrolijk tot leven, maar echt sportief kun je zijn geluid niet noemen. Maar wees gerust, het extra vermogen en koppel zijn wel degelijk aanwezig.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC