Eerste test / Renault Mégane Coupé-Cabriolet

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Voor de tweede generatie van de Mégane Coupé-Cabriolet heeft Renault meer aandacht besteed aan de open configuratie, maar dat betekent niet dat de veelzijdigheid uit het oog werd verloren.

De Coupé-Cabriolet staat op hetzelfde platform als de andere Méganes (en de Scénic). De vervanging van het vaste dak door een wegklapbaar exemplaar heeft echter enkele aanpassingen gevergd om een goede koetswerkstijfheid te garanderen. Zich bewust van de lacunes van hun eerste model hebben de ingenieurs die belast waren met de ontwikkeling van de nieuwe Mégane Coupé-Cabriolet bijzondere aandacht besteed aan de positie van de voorruit, om het onaangename 'petjeseffect' te verhelpen. Nog een verbetering is dat turbulenties bij open rijden nu onder controle worden gehouden voor alle inzittenden tot 90 km/h, dankzij een klein, vast ruitje tussen de twee achterste hoofdsteunen.

Comfortabel gezeten aan het stuur van een 2.0 dCi worden we allereerst verrast door de kwaliteit van de ophanging. Het wegcontact is nog altijd zijdezacht en onregelmatigheden in het asfalt worden goed gefilterd. Ondanks zijn leeggewicht van 1.700 kilo bleek onze dCi van 160 pk relatief op zijn gemak op de weg, terwijl hij zich alleen wat plomp gedraagt bij brutale lastwissels. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging is veel nauwkeuriger en communicatiever.

Met het dak open, de zijruitjes naar boven en het windscherm gemonteerd wordt het interieur bijzonder goed beschermd tegen de wind en tegen turbulenties en kunnen de inzittenden volop van de zon genieten dankzij de minder ver overhangende voorruit. En hoewel het buiten 25 graden celsius was, hebben we toch ook het dak een keer gesloten, om vast te stellen dat het geluidscomfort in deze configuratie goed is en het aangenaam toeven is onder het panoramische dak.

Voor de tweede generatie van de Mégane Coupé-Cabriolet heeft Renault de zaken erg goed aangepakt. De nieuweling blijkt in ieder geval comfortabeler te zijn in de dagelijkse omgang, leuker om van het zonnetje te genieten en nauwkeuriger om mee te rijden. Het valt alleen nog af te wachten of hij ook even overtuigend voor de dag kan komen in onze minder door mooi weer gezegende contreien. Wordt dus nog vervolgd...

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC