Eerste test / Renault Mégane CC

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Coupé-Cabriolet is de laatste Mégane die een nieuwe neus krijgt, terwijl de 130 pk sterke TCe-motor in de rest van het gamma gecombineerd kan worden met de gerobotiseerde EDC-zesbak.

De volledig hertekende bumper, koplampen en motorkap vloeien perfect over in de flanken van de Mégane Coupé-Cabriolet, die voor het overige onaangeroerd bleven - net zoals de achterkant overigens. Ook aan het interieurdesign werd niet geraakt, maar dat leek ons ook niet echt nodig. Een ergonomische nieuwigheid is daarentegen het op het eerste gezicht wat simpel ogende, maar behoorlijk intuïtieve multimediasysteem R-Link. Wij stelden vast dat de koetswerkstijfheid - zoals verwacht - niet meer echt van deze tijd is. Zelfs met het dak gesloten merkten we kraakjes en piepjes op die modernere concurrenten (voornamelijk met een stoffen kap) niet ten gehore brengen. Ook de demping van rijgeluiden leek ons niet meer helemaal up-to-date.

Voor het overige gedroeg onze handgeschakelde testwagen zich echter prima, met dank aan de bijzonder aangename 1.6 dCi-dieselmotor met een piekvermogen van 130 pk en vooral 320 Nm koppel. In de rest van het Mégane-gamma is het motoraanbod wat ruimer, met onder meer de nieuwe combinatie van de kleine TCe 130 met Renaults EDC-zesbak. Wij mochten deze aandrijving testen in een Berline, waarin ze zich bij constante snelheden zo stil bleek te gedragen dat we ons ook hier een beetje gingen storen aan allerlei rol- en ophangingsgeluidjes. Hoe dan ook is dit een ideale versie voor bezadigde cruisers, die de EDC-bak doorgaans in alle zachtheid zijn werk laten doen.

Na een haast onzichtbare facelift in 2012 kreeg de intussen al ruim vijf jaar oude Renault Mégane rond de jaarwisseling een geslaagde nosejob, zodat hij er weer een paar jaartjes tegen kan. Behalve de neus veranderde er visueel niets, ook niet in het interieur, en onderhuids bleef de update beperkt tot een downsizing van het motorgamma. Het nieuwe aandrijfgeheel TCe 130 EDC doet het bij een rustige rijstijl prima in de Berline, maar zou misschien net iets te krap zijn voor de ruim 300 kilo zwaardere Coupé-Cabriolet... waarin deze combinatie dan ook niet verkrijgbaar is.

U kunt de Eerste Test van de Renault Mégane CC nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC