Eerste test / Renault Mégane 1.5 dCi 110 EDC

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Terwijl andere constructeurs, VW op kop, al jaren een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling hebben, komt Renault er nu pas mee aanzetten. Maar 'de snelste zijn' is hier niet aan de orde...

Trouwe lezers weten dat wij, door de band genomen, aanhangers zijn van de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, waarmee je zowel volledig automatisch als manueel kunt rijden. EDC staat voor 'Efficient Dual Clutch' en men legt er de nadruk op dat het hele systeem vrij efficiënt met energie omgaat. In eerste instantie wordt hij gekoppeld aan de 1.5 dCi-turbodiesel van 110 pk met partikelfilter.

Technisch gesproken gaat het hier om een droge dubbele koppeling. Voor meer comfort in de file zet de auto zich langzaam in beweging als je de rem loslaat. Ook in een vertrekhulp op hellingen is voorzien. Met een gemiddelde schakeltijd van 290 milliseconden koos Renault niet voor de snelste overgangen, maar in de eerste plaats voor veel comfort. Tijdens een eerste korte testrit in een Mégane konden we vaststellen dat de nieuwe bak in zijn automatische stand heel zacht en soepel zijn werk doet. Bovendien lijkt hij vrij alert terug te schakelen als de auto vertraagt en/of de bestuurder afremt.

Dankzij zijn efficiëntie is de EDC de eerste 'automatische' versnellingsbak die in combinatie met de 1.5 dCi van 110 pk Renaults eigen Eco2-label krijgt. Hoewel hij niet de snelste in zijn soort is, gooit hij wel hoge ogen met zijn gebruikscomfort en zijn soepele schakelovergangen. Kortom, van ons mag deze bak snel zijn weg vinden naar meer motorvarianten...

U kunt de Eerste Test van de Renault Mégane 1.5 dCi 110 EDC nalezen in autogids 800 van 23/6/2010.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC