Korte tests / Renault Espace BluedCi 200: volwassen busje

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Renault heeft de 1.6 dCi van 160 pk vervangen door een 2-liter die 200 pk produceert. Wat de prestaties en het comfort van deze cross-over-limousine verhoogt.

Renault is bezig met het updaten van zijn motorengamma na de introductie van de nieuwe homologatieprocedure WLTP. Na de Scénic, de Talisman en de Mégane, krijgt de Espace nu ook nieuwe motoren. In dit geval wordt de 1.6 diesel vervangen door een grotere 2-liter. Het blok is duidelijk genereuzer en kondigt 200 pk aan (tegenover 160 pk voordien) voor een koppel van 400 Nm (+ 20 Nm).

Snellere respons

Onderweg reageert de Espace sneller, en ook wat gemakkelijker. Er is geen behoefte meer om de motor hard te laten werken om een vlugge respons te krijgen: de 2-liter zorgt voor soepele hernemingen zonder te moeten forceren. Dat is goed voor het rijgedrag, maar ook voor het comfort en een vloeiende rijstijl. En omdat er minder van moet gevraagd worden, is de motor ook stiller dan de oude 1.6. De officiële prestatiecijfers bevestigen deze sereniteit: 9,1 s voor de 0-100 km/u (in plaats van 9,9 s) en een topsnelheid van 215 km/u (voordien 202 km/u).

De combinatie met de robotbak met 6 versnellingen is ook verbeterd, met een zachter schakelmoment en zelfs meer snelheid. Of toch een snellere reactie bij lage toerentallen. We hopen echter dat Renault snel denkt aan schakellepels achter het stuur (die zijn er nu niet). Met deze motor is de Espace een plezier om te rijden, en we zouden er volledig van willen genieten, zeker als het mogelijk is om een versie te krijgen met vierwielsturing, dat echt formidabel is in de bochten!

Beter

Op vlak van verbruik kondigt de BluedCi 200 5,3 l/100 km gemiddeld aan. Dat is een kleine stijging tegenover de 1.6 dCi (4,6 l/100 km), maar dat moet worden gerelativeerd gezien het verschil in vermogen en koppel tussen de twee motoren. Hoe dan ook heeft onze test een omgekeerd verhaal aan het licht gebracht. De 2-liter verbruikt in de praktijk minder dan de 1.6 dCi, en met een goede reden: hij is rustiger, soepeler en krachtiger, waardoor het niet nodig is om hem regelmatig tot het uiterste te drijven, wat leidt tot een efficiënter gebruik. Onze 1200 km tijdens de test werden afgerond met een verbruik van 7,4 l/100 km, terwijl de test met de dCi 160 ons een gemiddelde gaf van 8,5 l/100 km. QED!

Ons verdict

De vervanging van de 1.6 door de 2-liter BluedCi kent enkel voordelen. Toegegeven, de aankoopfactuur zal iets hoger liggen (+ €2400), maar de uitgave loont de moeite voor zowel het rijgedrag, het comfort en het verbruik, dat alle drie verbetert dankzij de extra dosis vermogen.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC