Eerste test / Renault Espace 1.8 TCe : Extra power

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Nauwelijks twee jaar na zijn lancering krijgt de Renault Espace al een nieuwe benzinemotor, die 25 pk en 40 Nm krachtiger is dan zijn voorganger. Meer rijplezier dus, maar in ruil ook iets meer dorst...

De Espace vond zichzelf met de huidige generatie volledig opnieuw uit in vergelijking met de vorige generaties. Door de cross-overtoer op te gaan verloor hij aan binnenruimte wat hij won aan elegantie en aan rijplezier. Een nieuwe lotsbestemming waaraan Renault nu een update wil geven. Na nog niet eens twee jaar komt de Franse constructeur met de eerste evoluties, te beginnen met een nieuwe benzinemotor: een drukgevoede 1.8-viercilinder die rechtstreeks is afgeleid van de krachtbron van de nieuwe Alpine.

Deze nieuwe motor is wel lichtjes toegeknepen tegenover onder de motorkap van de ‘berlinette’ (waar hij goed is voor 252 pk en 320 Nm), maar met 225 pk en 300 Nm doet hij toch 25 pk en 40 Nm beter dan zijn voorganger, de 1.6 uit de Clio R.S. In plaats van gericht op pure sportiviteit hebben de ingenieurs hem een voller karakter willen geven. Hij levert zijn maximumkoppel al vanaf 1.750 o/m en tot 5.000 o/m, terwijl dat voor de 1.6 TCe 2.500 tot 4.500 o/m was, en haalt zijn maximumvermogen 400 o/m eerder, bij 5.600 o/m.

  • Bijzonder elastische motor
  • Algemeen rijcomfort
  • Bijdetijdse connectiviteit
  • Respons EDC-bak
  • Fiscaal minder interessant dan 1.6 TCe
  • Koetswerkonder-steuning in bochten
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC