Eerste test / Porsche Macan GTS : Het perfecte evenwicht

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ook van zijn compacte SUV Macan leidt Porsche een GTS-versie af. Die past perfect tussen de bestaande benzineversies in en biedt het beste concentraat aan sportiviteit ooit in een SUV…

De benaming GTS verwijst in de eerste plaats naar een sportieve aankleding. In het geval van de Macan omvat die het gepersonaliseerde SportDesign Pakket. De kleur zwart zwaait hier de plak – glanzend voor de bovenste elementen van het koetswerk, mat onder de gordellijn. Om het motorgeluid te beïnvloeden maakt ook de sportuitlaat deel uit van de standaarduitrusting, en in het interieur zien we voorin sportstoelen met  wat meer uitgesproken contouren en een centrale strook van alcantara. De GTS is ook de eerste Macan die het nieuwe connectiviteitssysteem mag gebruiken dat ingewijd werd op de facelift-911.

  • Verbluffend levendig en dynamisch
  • Sportieve aankleding, maar niet té
  • Uitestekende PDK-zevenbak
  • Al hoge basisprijs
  • Optiebeleid
  • Bijna even zwaar belast als Macan Turbo

Onder de motorkap krijgt de GTS een 3 liter grote biturbo-V6 die 360 pk ontwikkelt, waarmee hij zich positioneert tussen de twee bestaande benzineversies in: de S, met dezelfde 3-liter van 340 pk, en de Turbo, met een biturbo-V6 van 3,6 liter en 400 pk. Qua koppel komt hij met 500 Nm nog dichter in de buurt van het wiskundige gemiddelde van die twee (460 Nm voor de S, 550 voor de Turbo). Die straffere waarden voor de drieliter zijn het resultaat van een met 0,2 bar opgevoerde turbodruk (tot 1,2 bar), een vrijere inlaat en een lagere tegendruk in de uitlaatlijn. Merk op dat de enige dieselversie die tot dusver werd aangeboden (de S Diesel met 258 – of 211 – pk) en die in België goed is voor meer dan 90 procent van de verkoop, 580 Nm ontwikkelt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen