Eerste test / Porsche Boxster Spyder

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Porsche Boxster Spyder verwijst zonder blikken of blozen naar het rebelse karakter van de legendarische Porsches uit de jaren vijftig. Daarvoor werd hij kaler, maar ook lichter en krachtiger...

Hoewel we bij de lancering van de Boxster al zegden dat hij de waardige erfgenaam was van de legendarische 356 Speedster of 550 Spyder, moeten we toegeven dat hij ook een burgerlijk kantje vertoont dat weinig te maken heeft met het 'kaalgeplukte' karakter van de eerste Porsche-roadsters. Dertien jaar later is de kale Boxster dan toch een feit. En hij heeft alles overboord gegooid, zelfs zijn kap en het volledige mechanisme dat daarbij hoort. We moeten toegeven dat deze nieuwe soepele kap de Boxster er in gesloten configuratie dynamischer en ranker doet uitzien.

Een draai aan de contactsleutel volstaat om de 3.4-boxer met 320 pk te wekken. Van bij de eerste kilometers valt op dat de Boxster Spyder een stugger wegcontact vertoont dan zijn geciviliseerde naamgenoot. Maar een aangename verrassing is dat de ophanging niet van elke vervorming van het wegdek een straf maakt. In de eerste bocht zetten we ons schrap in onze kuipstoel en bereiden we ons voor om de confrontatie aan te gaan met deze woeste Spyder. Het lagere gewicht maakt het hem alleen maar makkelijker, door de krachten te verminderen die worden uitgeoefend op de wielen. De bochtsnelheden liggen nog een niveau hoger, terwijl ook de levendigheid nog toeneemt dankzij het sperdifferentieel.

We reden enkele kilometers met de tweedelige kap (een hoofddeel en een secundair deel dat de achterruit omvat en dat het interieur afsluit tot achter de inzittenden) gesloten en konden zo vaststellen dat je goed geïsoleerd zit tegen de wind. Het losmaken of bevestigen van de kap is weliswaar niet zo moeilijk (als je een beetje handig bent), maar het vergt toch meer tijd dan in een 'klassieke' Boxster - gemiddeld mag je twee en een halve minuut rekenen.

Ontdaan van zijn kapmechanisme en zijn voornaamste comfortuitrusting wijdt de Boxster Spyder zich volledig aan rijplezier en prestaties. Een Porsche die volledig voor de fun is dus... Maar om alleen te gebruiken bij mooi weer. En nog een pijnlijke vaststelling: de Spyder is zomaar even 7.000 euro duurder dan een Boxster S, terwijl hij geen airco, radio of bekerhouder heeft.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC