Eerste test / Porsche 911 Carrera 4 GTS : de beste van allemaal?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Volgens de Porsche-hiërarchie is de nieuwe 911 GTS de topversie van het Carrera-aanbod. Chronologisch gezien is hij de meest ‘uitgewerkte’ versie, de ultieme evolutie van een bepaalde motorgeneratie.

Om precies te zijn duidt de typenaam GTS op de topversie van de meest dagdagelijks bruikbare modellen, net onder de meer radicale motorversies met eventueel beperkte productieaantallen, die qua vermogen en/of sportiviteit helemaal het onderste uit de kan halen (zoals de Turbo-versies of de zeldzame GT2’s, GT3’s en RS’en). In dit geval gaat het om de topversie van de 911-modellen met biturbomotor van 3 liter (de jongste ‘991’-faceliftgeneratie), die vorig jaar zijn debuut maakte. Deze nieuwe GTS komt het aanbod logischerwijs bekronen met een vermogen van 450 pk en een koppel van 550 Nm.

Alle Carrera’s GTS zijn nu leverbaar, zowel met twee- als met vierwielaandrijving en als Coupé, Cabriolet of Targa. Drie maanden geleden hebben we al verschillende koetswerkversies aan een Eerste Test onderworpen. Voor deze nieuwe en meer uitgebreide test viel onze keuze op een Carrera 4 GTS Coupé met een PDK-versnellingsbak en een twintigtal opties, waardoor de totaalprijs uiteindelijk uitkwam op een slordige… 172.881 euro. Da’s nog altijd minder duur dan een optieloze Turbo (540 pk) of Turbo S (580 pk) met 3.8-motor, die nog steeds in de catalogus staan. Het is dus allemaal zeer relatief…

  • Nauwkeurig, volgzaam en uiterst efficiënt onderstel
  • Prestaties, aangename motor
  • Afwerkingskwaliteit, pertinente updates
  • Comfortabel voor dagelijks gebruik
  • Onverwoestbare standaardremmen
  • Meerprijs t.o.v. Carrera S
  • Verbruik kan oplopen
  • Veel en soms vrekkige opties
  • Weinig opbergmogelijkheden
  • Absoluut gezien hoge prijs
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC