Eerste test / PEUGEOT 308 FL 2017

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om geen slachtoffer te worden van ‘friendly fire’ nu de 3008 furore maakt in de verkoopstatistieken, krijgt de Peugeot 308-familie een update aangemeten die zijn populariteit op peil moet houden.

Het succes van de 3008 maakt ook slachtoffers binnen de eigen rangen in het Peugeot-gamma, om te beginnen bij de 308 berline en SW. Het fenomeen beperkt zich niet tot Peugeot alleen: alle traditionele modellen liggen momenteel niet in de hoogste schuif bij het publiek, dat nu de SUV’s en cross-overs aan zijn boezem plakt. Ze zijn dan ook bij elke constructeur te vinden, of dat nu een volumespeler is dan wel een premiummerk. Peugeot kon zijn aanbod niet uitbreiden met zowel de 3008 als de 5008, zonder zijn bestaande bestsellers – de 308-clan – een opfrisbeurt te schenken.

Aan de vorm van de berline en de break is niet geraakt; de stylisten hebben zich vooral op de snuit gefocust om hem meer in lijn te brengen met die van de 3008 en de 5008. Dat is eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld. Nu krijgt de 308-familie dus een nieuw gezicht dat geïnspireerd is op dat van de nieuwe 3008 en 5008. Om dezelfde uitstraling te verkrijgen als de SUV’s is de motorkap horizontaler komen te liggen, terwijl het radiatorrooster wat hoger en dus verticaler werd.

  • Rijplezier en functionaliteit
  • Grote keuze aan krachtige, kleine motoren
  • Uitrusting en afwerkingskwaliteit
  • Basisversie enkel als prijsbreker
  • Weinig competitieve prijzen
  • Rijhouding niet naar ieders smaak

 

De 308 was al van bij zijn debuut een geslaagd product. Er was dan ook niet veel verbetering nodig om nog verder in de smaak te kunnen blijven vallen. Hij moest zich alleen op hetzelfde niveau kunnen hijsen als de 3008 en de 5008, met een modernere uitrusting zonder daarbij in te boeten aan kwaliteitsindruk. Of je nu een liefhebber bent van het kleine, laag geplaatste stuur en de hoge instrumentencluster of niet, het is duidelijk dat de 308 zijn positie consolideert als leukst rijdende compacte middenklasser en als chicste Franse volumespeler.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!