Eerste test / PEUGEOT 308 2.0 BlueHDi 180 A : Van zes naar acht

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Naast de 1.5 BlueHDi krijgt de gefacelifte Peugeot 308 nog een primeur: een achttrapsautomaat van Aisin AW, enkel te verkrijgen in de GT in combinatie met de krachtigste 2.0 BlueHDi (180 pk).

We hadden liever deze achttrapsautomaat zien debuteren op een minder luidruchtige diesel dan deze tweeliter, die er al een carrière op zitten heeft met een zestrapsautomaat. De geluiddemping is niet veranderd, zo vertelde men ons bij Peugeot. Wel is het verbruik merkelijk verbeterd, tot wel 7 procent in vergelijking met de vroegere ‘EAT 6’.

Dat is natuurlijk te danken aan de twee bijkomende verhoudingen en een meer geoptimaliseerde spreiding van de tussenversnellingen (waarbij de toerentalsprongen bij de schakelovergangen meer uitgevlakt worden), maar ook aan de uitgebreide werking van het start-stopsysteem, dat nu zijn ding al doet zodra de snelheid onder de 20 km/h komt. De achttrapsautomaat is ook compacter en lichter dan het zestrapsexemplaar.

  • Rijplezier en functionaliteit
  • Verfijnd schakelgedrag in normale modus
  • Uitrusting en afwerkingskwaliteit
  • Achttrapsautomaat enkel op 2.0 BlueHDi 180
  • Weinig competitieve prijzen
  • Rijhouding niet naar ieders smaak

Wat betreft de sturing in de Sport-modus, kunnen er dus nog wat puntjes op de i gezet worden, maar voor de rest is de nieuwe achttrapsautomaat een uitstekende vervanger van het ‘oude’ zestrapsexemplaar. Enkel jammer dat hij enkel aangeboden wordt op de krachtigste versie van de 2.0 BlueHDi.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC