Eerste test / Peugeot 2008 : Een vleugje avontuur

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Hoewel hij nog altijd is voorbestemd voor de stadsjungle, trakteert de Peugeot 2008 zich voor zijn derde verjaardag op een meer avontuurlijke en mannelijke look. Ook de uitrusting werd bijgewerkt.

Het marktsegment van de kleine cross-overs draait in Europa op volle toeren – de verkoop is er sinds 2012 maar liefst vervijfvoudigd. En sinds januari is de 2008 naar de tweede plaats in zijn segment geklommen, achter de Renault Captur. Om na drie jaar carrière dat niveau te kunnen handhaven trakteert de 2008 zich op een facelift. En aangezien 65 procent van zijn cliënteel uit mannen blijkt te bestaan, bevestigt Peugeots kleine cross-over zijn viriliteit. Op esthetisch vlak valt het leeuwenlogo (dat voordien op de motorkap zat) in het nieuwe radiator-rooster met verticale lamellen op, net als de kunststof wielkastverbreders, die de auto stoerder doen ogen. 

  • Look vanbuiten en vanbinnen
  • Compromis comfort-wegligging
  • Aangename driecilinder-turbomotor
  • Zesbak alleen voor krachtigste motoren
  • Geen diesel met automaat
  • Automatische noodremfunctie niet standaard

Omdat 55 procent van de 2008’s in Europa verkocht wordt in een hoge uitrustingsversie, voegt Peugeot nu een nog chiquere uitvoering aan zijn gamma toe: de GT Line. Deze rijkelijk uitgeruste versie, die we ook al kennen van andere modellen van het merk, heeft ook een sportieve toets (17-duimvelgen, aluminium pedalen, rode stiksels op de stoelen, de armleuningen en het stuur, enzovoort). De 2008 krijgt ook een betere connectiviteit, dankzij de functie MirrorScreen. Met dit systeem, dat compatibel is met MirrorLink en Apple CarPlay, kun je je telefoon rechtstreeks via het centrale scherm van de auto bedienen. Nieuwe mogelijke toepassingen zijn de radarverklikker iCoyote of apps die toegang bieden tot alle webradio’s ter wereld, de weersvoorspellingen of een zoekfunctie voor de goedkoopste tankstations of de meest nabijgelegen parkeerplaatsen. 

Tot de nieuwe uitrustingsmogelijkheden behoren ook nog een automatische noodstopfunctie (sowieso een optie van 500 euro). Dankzij een korteafstandslaserradar van het Lidar-type (die zich boven aan de voorruit bevindt) detecteert dit systeem de voorliggers en zet de elektronica zelf automatisch een stevig remmanoeuvre in bij een dreigende noodsituatie. Anderzijds werkt dit systeem maar tot 30 km/h en houdt het geen rekening met voetgangers of dieren. Voor het overige heeft de 2008 nog altijd recht op de semiautomatische parkeerassistent die het stuur ‘overneemt’ om in te parkeren. Nieuw op dat vlak is dat nu ook een achteruitrijcamera beschikbaar is.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC