Eerste test / Peugeot 108

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als zijn voorganger deelt de nieuwe Peugeot 108 een groot deel van zijn onderdelen met de Toyota Aygo. Om zich te onderscheiden is zijn koetswerk echter (bijna) honderd procent Frans...

De harde en goedkoop uitziende zwarte plastics die het dashboard en de deurpanelen ontsieren, steken enigszins af tegen de kwaliteitsindruk van de rest van het interieur. Voor de rest waren we wel te spreken over de aandacht die aan de bedieningselementen werd besteed: het stuur valt goed in de hand, ondanks het ontbreken van een diepteverstelling (een hoogteregeling is steeds standaard), en ook het schakelcomfort ging erop vooruit (nauwkeurigere geleiding, stevigere vergrendeling). Hoewel het voorin goed toeven is in de 108, moet je achterin uiteraard niet te veel ruimte of comfort verwachten. Idem voor de koffer trouwens, die nog altijd moeilijk toegankelijk is via de kleine achterklep. Wel wint die enkele liters aan volume, zodat hij plaats biedt aan... een golftas of een bak drank.

Qua rijden boekte de 108 heel wat vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger, in de eerste plaats wat het comfort betreft: het chassis filtert beter op slecht wegdek en biedt een doeltreffende demping van de rolgeluiden. Ook wat het weggedrag betreft, werden we zeker niet ontgoocheld. Het stuur, dat ontegensprekelijk beter gecentreerd is dan voorheen, draagt bij tot de nauwkeurigere geleiding van de voortrein. Die is trouwens erg doeltreffend voor een stadsauto, want de Peugeot toont zich tegelijk levendig op bochtige wegen en stabiel op snelwegen. De wendbaarheid in de stad blijft ongetwijfeld een van de grootste troeven van deze 108 (en dus ook van de C1 en de Aygo). Met zijn lengte van 3,47 meter (7 centimeter minder dan een Fiat 500) en zijn draaicirkel van slechts 9,6 meter tussen stoepranden laat de kleine Peugeot zich overal tussenwringen en parkeren.

Net als zijn neven, de Citroën C1 en de Toyota Aygo, ging de Peugeot 108 sterk vooruit op het gebied van comfort en rijgedrag, en dat zonder te raken aan zijn stadsautokwaliteiten. Van de drie is het ook de meest personaliseerbare, wat in dit segment een echte troef is.

U kunt de Eerste Test van de Peugeot 108 nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC