Eerste test / Opel Insignia 2.0 CDTI Sportstourer 4x4

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De succesvolle Opel Insignia spreekt een cliënteel aan met een bijzonder uitgebreid en specifiek wensenpakket. Vandaar dat de vierwielaandrijving nu ook met een diesel combineerbaar is.

Bij de lancering van de Insignia hadden we al recht op vierwielaangedreven versies in combinatie met de turbobenzinemotoren (2.0 en 2.8), maar van bij het begin was ook sprake van een dieselversie. Vandaar dat vanaf nu de combinatie vierwielaandrijving met 2.0 CDTI-krachtbron van 160 pk in de catalogus komt. Als iemand de optie 4x4 bestelt, zeker op een Insignia, is dat dikwijls omdat hij ook iets te trekken heeft met zijn wagen. Voor die mensen hebben de Opel-ingenieurs een off shoot van het stabiliteitssysteem ESP+ ontwikkeld, dat luistert naar de naam Trailer Stability Assist (TSA). Bestel je een Insignia met trekhaak (ook tweewielaangedreven), dan zit dat er altijd op. Met gerichte ingrepen van de elektronica kan gas worden teruggenomen en op afzonderlijke wielen worden geremd. Op die manier komt het hele gespan weer in koers.

De Insignia 4x4 met dieselmotor rijdt even aangenaam als zijn voorwielaangedreven broer, maar in omstandigheden van zware lading of slechte grip kan hij net dat ietsje meer. Net als bij de benzines kost het 2.250 euro extra om het automatische 4x4-systeem te bestellen.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC