Eerste test / Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Nürburgring Edition is een nog fijner geslepen versie van de gewone Opel Corsa OPC, met een tot 210 pk opgevoerde motor, een nog sportiever onderstel én... een sperdifferentieel.

Met de Corsa OPC Nürburgring Edition is Opel niet aan zijn proefstuk. Het Duitse merk stelde in de zomer van 2007 al een Astra met hetzelfde epitheton voor. De drukgevoede 1.6 ontwikkelt hier geen 192, maar 210 pk, dankzij een nieuwe motorsturing, een grotere turbodruk en een uitlaatlijn met minder tegendruk. De koppelcurve laat logischerwijs eenzelfde evolutie optekenen: 250 tot 280 Nm in plaats van 230 of 266 voor de traditionele OPC.

De andere grote verbetering voor de Corsa Nürburgring Edition is het standaard sperdifferentieel tussen de voorwielen. De moeilijkheidsgraad van de Nürburgring heeft de afstellers ertoe aangezet om ook het onderstel onder handen te nemen. Onze korte testrit maakte duidelijk wat voor een positieve invloed de voorkeursbehandeling van deze Corsa Nürburgring Edition heeft: zijn achtertrein mag dan al onverzettelijk blijven, de prestaties gaan er wel op vooruit (6,8 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/h in plaats van 7,2), net zoals het rijplezier en, vooral, de algemene efficiëntie, door toedoen van het sperdifferentieel.

De radicalere, maar nog geenszins beestachtige Corsa OPC Nürburgring Edition biedt eindelijk wat de klassieke Corsa OPC miste: karakter en een opmerkelijke efficiëntie. Het is jammer dat Opel van plan is er slechts vijfhonderd exemplaren van te produceren, want aldus gewapend wordt hij de grootste rivaal van de koning van het genre, de Renault Clio RS...

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC