Eerste test / Opel Astra 1.4 T 150 & 1.6 CDTI 136 : Als het wat meer mag zijn…

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De 1.0 T is natuurlijk de opvallendste nieuwigheid in de Opel Astra, maar we konden ook rijden met de 150 pk-versie van de 1.4 T op benzine en met de bekende 1.6 CDTI-diesel met 136 pk.

De nieuwe Astra lijkt een schot in de roos. Op een nogal droge filtering en soms wat opdringerige rijhulpsystemen na (met name de actieve spoorassistent en de overijverige parkeersensoren) heeft Opels populaire middenklasser nog maar weinig tekortkomingen – tenzij dan de versnellingsbakbediening, een oud zeer bij GM. En nu in Vlaanderen de BIV bijgestuurd is ten nadele van diesels en ook de pas geregionaliseerde jaarlijkse verkeers-belasting benzineversies bevoordeelt, wordt de kloof tussen benzines en diesels wat gebruikskosten betreft, alleen maar kleiner. Daarom nemen we in deze Complementaire Wegtest de 1.4 T 150 en de 1.6 CDTI 136 samen onder de loep.

Astra 1.4 T 150

  • Verbruik en prestaties t.o.v. vorige generatie
  • Gewicht t.o.v. vorige generatie
  • Efficiënt en gezond weggedrag
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Bijdetijdse opties, ergonomie
  • Aangename en moderne motor
  • Bediening versnellingsbak
  • Wat opdringerige rijhulpsystemen
  • Verbruik bij extreme rijstijl
  • Filtering met 17-duimbanden kan beter
  • Toegang koffer
  • Opties kunnen prijs opvoeren

Astra 1.6 CDTI 136

  • Verbruik en prestaties t.o.v. vorige generatie
  • Gewicht t.o.v. vorige generatie
  • Efficiënt en gezond weggedrag
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Betaalbare en bijdetijdse opties, ergonomie
  • Aangename en moderne motor
  • Bediening versnellingsbak
  • Wat opdringerige rijhulpsystemen
  • Filtering met 17-duimbanden kan beter
  • Soms ietwat brutale motor
  • Toegang koffer
  • Opties kunnen prijs opvoeren
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC