Eerste test / Opel Astra 1.6 CDTI 160 : Extra pit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

In de praktijk maakt deze 1.6 CDTI 160 vooral indruk met zijn vlotte hernemingen.

Tot een tijdje terug was de krachtigste diesel in de huidige Astra 136 pk sterk. Intussen mocht Opels middenklasser een nieuwe versie van de 1.6 CDTI inwijden. Die doet een beroep op twee turbo’s – een klein hogedrukexemplaar met variabele geometrie en een groot met lage druk en vaste geometrie – die het vermogen en koppel opkrikken tot 160 pk en 350 Nm. Dat laatste is niet alleen 30 Nm meer dan de 136 pk-versie, maar dat maximumkoppel is ook 500 o/m eerder beschikbaar, van 1.500 tot 2.250 o/m.  
In de praktijk maakt de 1.6 CDTI 160 naast zijn stille werking dan ook vooral indruk met zijn vlotte hernemingen. Bovendien kan de Astra ook met deze motor prat gaan op een efficiënt en gezond weggedrag, al moet je op nat wegdek bij het afdraaien het gaspedaal wel wat doseren om de voortrein niet te overmannen. Wie een automaat wil, moet deze versie overigens aan zich laten voorbijgaan, want vreemd genoeg is deze 160 pk sterke biturbovariant (voorlopig?) alleen maar verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak. Verder moet ons nog van het hart dat het filtercomfort met de optionele zeventienduimwielen niet optimaal is. Het verbruik is dan weer wel interessant: wij verstookten over onze hele test 5,9 l/100 km gemiddeld.

  • Vlotte prestaties, redelijk verbruik
  • Efficiënt en gezond weggedrag
  • Stille werking
  • Automaat niet verkrijgbaar
  • Trekkracht op nat wegdek
  • Wegcontact met 17-duimwielen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC