Eerste test / Nissan Qashqai+2

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Qashqai is een eclatant succesnummer. Nissan is echter niet van plan om op zijn lauweren te rusten en hoopt met deze langere +2-versie nog meer klanten aan te spreken.

De Qashqai+2 is 21,1 centimeter langer en heeft een 13,5 centimeter grotere wielbasis dan de vijfzitsversie. Door die nieuwe proporties vinden wij de "+2" zelfs homogener ogen dan de oorspronkelijke koestwerkversie van de Qashqai. Maar de aanpassingen zijn er natuurlijk vooral gekomen om ruimte te bieden aan de twee extra inzittenden. De passagiers op de tweede zitrij zullen wel zo inschikkelijk moeten zijn om hun over 24 centimeter verschuifbare bank (een nieuwigheid die de gewone Qashqai niet heeft) wat naar voren te verplaatsen, want anders is de beenruimte op de allerlaatste rij echt te beperkt. Hoofdruimte is er sowieso niet op overschot. En zelfs al doe je geen beroep op de twee extra plaatsen, dan nog komen de extra kofferruimte (550 liter of 140 liter meer dan in de gewone Qashqai) en de perfect vlakke laadvloer met alles neergeklapt erg goed van pas.

Onderweg is de Qashqai+2 minstens even aangenaam, zo niet leuker om mee te rijden dan zijn compactere broer. Door de langere wielbasis en het extra gewicht op de achteras is hij nog stabieler en evenwichtiger geworden, zonder dat de snedigheid van de voortrein daaronder te lijden had. Zowel de diesel als de tweeliter-benzine zorgt voor meer dan aanvaardbare prestaties, maar de dCi is zowel stiller als koppelrijker dan de 2.0 en daardoor aangenamer.

De "+2" lijkt ons nog homogener dan de standaard Qashqai al is, niet alleen op esthetisch vlak, maar ook qua rijplezier, moduleerbaarheid en binnenruimte. Het prijsverschil van 2.400 euro is relatief groot, maar de Qashqai+2 is het doorsparen waard.

U kunt de Eerste Test van de Nissan Qashqai+2 nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.