Eerste test / Nissan Qashqai 1.6 dCi

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Qashqai heeft niet alleen een nieuw genre in het leven geroepen, hij heeft ook het overleven van Nissan in Europa verzekerd. Als dank krijgt hij een nieuwe diesel: de 1.6 dCi van Renault.

Na een eerste update met een facelift in 2010 krijgt de Qashqai nu de 1.6 dCi die nog niet zo lang geleden bij Renault werd geïntroduceerd door de Scénic. Met zijn 130 pk en 320 Nm pakt de nieuwe 1.6 uit met een uitstekend rendement en vervangt hij meteen de 2.0 dCi (150 pk en... 320 Nm). De tweeliter blijft verkrijgbaar, maar enkel in combinatie met de vierwielaandrijving en de zestrapsautomaat. Deze uitstekende nieuwe 1.6 dCi kan echter uitsluitend worden gekoppeld aan een manuele zesbak.

In de praktijk moeten we zeggen dat de combinatie Qashqai-1.6 dCi goed werkt. Ondanks zijn kleinere cilinderinhoud ontwikkelt de 1.6 hetzelfde koppel als de 2.0 dCi, dat hier zelfs eerder piekt. In ieder geval is dat voldoende om er een erg gewillige krachtbron van te maken, die alert is van bij 1.500 o/m en gul van karakter is. Hij is ook trillingvrij en wordt bijgestaan door een goed gespreide versnellingsbak. Binnenin zien we een goed ingericht en ergonomisch doordacht dashboard, dat relatief goed gebouwd en afgewerkt is, maar de rijhouding kampt nog altijd met een stuur dat iets te laag is ingeplant voor grote bestuurders. Desondanks is deze Qashqai een plezier om mee te rijden, want hij ligt goed op de weg, is aangenaam om mee te leven en praktisch voor dagelijks gebruik. En zijn prijs is nog steeds competitief.

De 1.6 dCi, die met evenwaardige uitrusting (Tekna) een bescheiden meerprijs (1.300 euro) vergt ten opzichte van de wat slappe 1.5 dCi, brengt met zijn 130 pk een flinke dosis homogeniteit en veelzijdigheid bij aan de Qashqai(+2), die overigens ondanks het gewicht van zijn jaren en de steeds geslepener concurrentie perfect concurrerend blijft.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC