Eerste test / Nissan Pulsar GT

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zoals zijn naam al suggereert, is de Nissan Pulsar GT niet echt een volbloed-GTI, maar eerder een snelle cruiser. Daarmee willen we echter in geen geval afbreuk doen aan zijn kwaliteiten.

De GT is de tijdelijke topversie van het Pulsar-gamma. Naar het voorbeeld van de Juke met zijn 1.6 DIG-T van 218 pk gaat Nissan namelijk ook van zijn middenklasseberline een Nismo RS-afgeleide bouwen met grotere ambities tegenover de chronometer. Die verwachte echt sportieve versie verandert echter niets aan de auto van vandaag: Nissan is een van die constructeurs die in de vermogenscategorie van 180 à 205 pk de drukgevoede tweeliters hebben geschrapt om zich te wapenen met een kleinere motor.

In de cilinderinhoudscategorie van 1,6 liter bieden naast Nissan nog vijf andere constructeurs zo’n potente middenklasser aan: Opel (Astra GTC 1.6 T , 200 pk), Peugeot (308 GT 1.6 THP, 205 pk), Volvo (V40 T4,180 pk), maar ook Hyundai (i30 Turbo, 186 pk) en Kia (Cee’d GT, 204 pk). Het segment van de GTI’s en consorten – VW Golf GTI (230 pk), Ford Focus ST (250 pk), Renault Mégane R.S. (265 pk), Seat Leon Cupra (280 pk) – mikt hoger, maar die zitten rond de twee liter cilinderinhoud.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!