Eerste test / Mini Cooper SE (electric) : Een echte

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De elektrische Mini breekt met zijn bescheiden batterij misschien geen records inzake rijbereik, maar hij blijft wel trouw aan de merkfilosofie, door rijplezier voorop te stellen.

De spelers op de nog jonge, maar nu plots wel heel snel groeiende markt voor elektrische auto’s laten zich grosso modo in twee kampen opdelen. Enerzijds zijn er de constructeurs die voor een grote batterij kiezen, om op die manier in een zo groot mogelijk rijbereik (lees: 400 kilometer en meer) te kunnen voorzien. We hebben het dan over de Tesla’s natuurlijk, maar ook over andere grote jongens als de Audi e-Tron, de Mercedes EQC en de Porsche Taycan. Anderzijds zijn er ook steeds meer EV’s met een compactere, lichtere én minder dure batterij, waarbij je dan onvermijdelijk wat vaker de laadkabel uit de koffer moet halen. 

De Mini Cooper SE behoort duidelijk tot de tweede categorie, eentje waarin ondertussen ook de Opel e-Corsa en Peugeot e-208 hun plaatsje kwamen opeisen. Een grote batterij zou deze auto’s veel te zwaar maken – sterker nog, wellicht zouden de ingenieurs ze zelfs niet eens in of onder de auto’s krijgen. Concreet houdt de Mini Cooper SE het bij een ­lithium-ionexemplaar van ‘maar’ 32,6 kWh (bruto). Met een theoretisch WLTP-verbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer is dat in ideale omstandigheden voldoende voor een rijbereik van 235 kilometer. 

Verdict

Misschien is deze Cooper SE wel de leukste Mini van de hele bende. Niet zozeer vanwege zijn prestaties, want aan het strafste gerief uit de catalogus kan hij niet tippen. Bovendien moet je bij het snellere werk met deze elektrische versie ook altijd in het achterhoofd houden dat de batterij dan veel vlugger leegloopt. Toch keerden we van de eerste kennismaking terug met het gevoel dat dit een van de plezantste compacte EV’s uit het snel groeiende aanbod is. En nog goed nieuws: een vanafprijs van 33.100 euro valt nog wel mee. Dat is natuurlijk veel geld voor een Mini, maar het is niet zoveel meer dan voor een vrijwel even krachtige ‘klassieke’ Cooper S met vergelijkbare uitrusting (ledkoplampen, airco met twee zones, navigatie, enzovoort). Meer nog, de Mini Cooper SE kost zelfs minder dan verschillende van zijn rechtstreekse rivalen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 13.20/20