Eerste test / Mercedes SL 400 : V6-cruising

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De sl 400 levert voortaan 367 pk in plaats van 333 pk voor zijn voorganger.

De weelderige Mercedes SL is sinds 2014 verkrijgbaar in de basisversie SL 400 (ter vervanging van de voormalige SL 350). De 400 vermijdt niet alleen dat SL-liefhebbers zich blauw betalen aan een V8 en/of AMG-versie, hij zal ook kopers verleiden die vanuit zuiver mechanisch oogpunt de verfijning van de nog steeds even muzikale en nog krachtigere V6 verkiezen. Hij levert voortaan 367 pk in plaats van 333 pk voor de vorige SL 400. En met een sprint van 0 tot 100 km/h in minder dan 5 seconden en een topsnelheid van 250 km/h kun je hem bezwaarlijk ondergemotoriseerd noemen in vergelijken met een 500... Bovendien wordt de SL 400 bijgestaan door de 9G-Tronic-automaat, die alerter en sportiever werkt dan de vroegere 7G-Tronic. Het extra rijcomfort van de transmissie laat zich ook voelen bij een rustige rijstijl. Die sluit trouwens perfect aan bij het comfortpeil en de sfeer in de SL, die telkens weer een verademing zijn. De modernere SL 400 breidt zijn connectiviteitsmogelijkheden uit met de integratie van Apple CarPlay-technologie. 

  • Aangename en performante V6
  • Comfort, interieursfeer
  • Dynamischere negentrapsautomaat
  • Formaat (4,60 meter)
  • Talrijke en dure opties
  • Esthetische details (motorkapstriemen)

Toegegeven, het concept basisversie is in het geval van de SL met een korreltje zout te nemen. Toch blijft de SL 400 met zijn prijs van 107.000 euro 20.000 euro minder duur dan een 500 en zelfs 50.000 euro minder duur dan een AMG 63.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC