Eerste test / Mercedes S-Klasse

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Mercedes S-Klasse krijgt halverwege in zijn carrière een kleine facelift, maar vooral een hybride versie, waarvoor werd samengewerkt met BMW en GM.

De Mercedes S-Klasse evolueert op alle vlakken, ook op fundamentele punten, zoals veiligheid. Zo gaat de Active Body Control-ophanging voortaan ook de destabiliserende effecten van zijwind tegen en heeft het verbeterde Night View voortaan een functie die voetgangers detecteert. Maar de grootste nieuwigheid is uiteraard de S 400 BlueHybrid, een mild hybride, wat betekent dat het geheel van de elektromotor en de batterijen niet in staat is om de auto alleen aan te drijven. Het elektrische gedeelte dient enkel om de verbrandingsmotor te ondersteunen en zo het verbruik en de uitstoot terug te dringen. Mercedes kan ermee uitpakken dat het de eerste constructeur is die een beroep doet op een lithium-ionbatterij. De elektromotor is tussen de benzinemotor en de automaat geplaatst en werkt ook als stop-startmotor.

Al vanaf de eerste meters met de hybride S-Klasse wordt duidelijk hoe grondig de ontwikkeling is geweest. Van de werking van het hybride systeem (uitschakelen van de V6, samenwerken van de elektromotor en de verbrandingsmotor) merken noch de bestuurder noch de passagiers ook maar iets. Beter nog: het erg beperkte meergewicht (75 kilo) maakt dat de S 400 Hybrid sneller is dan een S 350, terwijl het benzineverbruik kan worden beperkt tot een niveau dat tot op heden ongezien was voor dit soort luxeberline.

De vernieuwde S-Klasse niet alleen is verbeterd op het vlak van de geluiddemping, maar ook het nog grotere gebruiksgemak van het Comand-systeem is een stevige stap voorwaarts. De grote S-Klasse is er altijd in geslaagd een voorsprong te behouden, en dat lijkt ook nu het geval.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC