Eerste test / Mercedes E-Klasse

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De E-Klasse, de belangrijkste auto voor Mercedes, is heel populair bij wat oudere en conservatievere mensen. Die zullen zich meteen thuisvoelen in de nieuwkomer.

In 1995 was de E-Klasse de eerste Mercedes met dubbele koplampen. Ook vandaag, voor de derde generatie, werd dit designelement behouden. De achterlichtblokken breken met de traditie van de Mercedes-berlines van de afgelopen decennia en zijn nu rechthoekige, horizontale exemplaren die de breedte van de achterkant moeten benadrukken. Binnenin werd (nog) wat meer plaats gecreëerd voor de achterpassagiers. Achter het nieuwe dashboard zal geen enkele Mercedes-rijder zich verweesd voelen, hoewel wijzelf de inbouw van het navigatiescherm altijd danig veel schakelaars en knoppen te vinden, maar er zit wel een logica achter. Mercedes heeft erg veel aandacht besteed aan de stoelen en dankzij onder meer een bijkomende schuimrubberlaag zitten ze nog beter dan voorheen. Met de actieve Contour-exemplaren waan je je in de zevende hemel.

Aan de basisprincipes van de ophanging werd voor dit nieuwe model niet geraakt, maar de E-Klasse is nu wel voorzien van adaptieve schokdempers die voor nog meer comfort zorgen. Als eerste trokken we de bergen in met een E 500, op zoek naar eventuele minpunten die ons zouden kunnen helpen om af te kicken van dit vermogen en zijn majestueuze sound. Vergeefse moeite: in combinatie met zijn standaardluchtvering en volledig gestuurde ophanging is dit een dijk van een wagen. Verheugend is dat de “kleinere” versies inzake dynamiek weinig hoeven onder te doen voor hun grote broer. Zelfs een 200 CDI blijft spoortrouw en stabiel. De motoren zijn krachtig en soepel, ook de basisversies in benzine en diesel. De ophanging is fenomenaal wat het comfort betreft.

De E vervangen is voor Mercedes altijd een gok, zo ook nu weer. De nieuwe E-Klasse is vrij conservatief gelijnd (en dat was ook de bedoeling), maar straalt een zekere présence uit. Binnenin kan qua vormgeving en ergonomie nog het een en ander verbeterd worden, voornamelijk wat het infotainmentsysteem betreft. Wij zijn al bij al niet overtuigd van het design, maar staan wel in bewondering voor andere, meer technische concepten. Zo rijdt de auto bijzonder zacht en comfortabel, terwijl hij ook moeiteloos sportiever voor de dag kan komen.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC