In afwachting van de Cabriolet die deze zomer komt, vult Mercedes de E-Klasse aan met de coupé, een elegante auto met een prinsheerlijk comfort, die het speelveld qua rijdynamiek aan de C-Klasse Coupé overlaat.
Het concept
Mercedes, dat de hete adem in de rug voelt van BMW, Audi en andere opkomende merken, heeft beslist om de zaken anders aan te pakken voor zijn coupés en cabriolets. Het is namelijk gedaan met het tijdperk waarin één enkel model – tot voor kort de E-Klasse en daarvoor de CLK – probeerde om het gat tussen het C- en het E-segment te dichten. Voortaan hebben de C- en de E-Klasse elk hun eigen coupé, al hebben ze op technisch vlak veel gemeenschappelijk. De filosofie is vandaag namelijk radicaal anders: de C-Klasse moet dynamischer zijn, terwijl de E zich vooral profileert als de meer luxueuze.
- Werkingscomfort
- Ruimte achterin
- Uitrusting en connectiviteit
- Duur
- Niet bepaald snedig
- Toegang tot achterbank
Wat er verandert
Hoe rijdt hij?
Bij de marktintroductie zijn vier motoren verkrijgbaar. Maar dat is maar voor eventjes, want het aanbod wordt later uiteraard uitgebreid, met onder meer de toekomstige zescilinder in lijn. Die wordt eerst aan het dieselaanbod toegevoegd (en eerst in de berline) en veel later pas met hetzelfde blok op benzine. Die moet tegelijk de vandaag gelanceerde 400 (V6) vervangen en een alternatief bieden voor de AMG-versies. Die laatste zijn namelijk niet van de partij, niet als 43 noch als 63. Mercedes laat liever de C Coupé het hoofd bieden aan de BMW M4 Coupé en de Audi RS5. Kortom, vandaag omvat het dieselgamma de 220d met 194 pk (of 163 pk) terwijl de V6 350d ook nog wordt aangeboden in afwachting van de komst van de nieuwe zescilinder in lijn eind 2017. Het benzineaanbod is veel breder, want het bestaat uit de 200 (2.0 met 184 pk), de 300 (2.0 met 245 pk) en de 400 (3.0-V6 met 333 pk). Alle motoren worden gecombineerd met de 9G-Tronic-negentrapsautomaat, maar enkel de E400 heeft recht op de vierwielaandrijving 4Matic. Qua ophanging neemt het model de basisprincipes over die ook voor de berline gelden, terwijl je als optie een luchtophanging kan krijgen die bestaat uit drie luchtveren per wiel (3 kamers om de stugheid beter te kunnen regelen) en een adaptieve schokdemping. Het geheel kan uiteraard worden ingesteld volgens het soort rijplezier dat je wenst: Comfort, Eco, Sport, Sport+ en Individual, voor de meest veeleisenden die echt alle parameters willen controleren.
Budget & uitrusting
Met 51.425 euro voor de basisversie E200 is deze E Coupé bepaald geen weggevertje. Dat is de prijs die je moet betalen voor een auto die tegelijk elegant, ruimer dan voordien en vooral extreem comfortabel is. Kortom, de E-Klasse mikt volop op het GT-segment.
Concurrenten
De E Coupé heeft heel wat rivalen, en er komen er in de toekomst almaar meer bij. Zo is er de volgende BMW 6-Reeks, die dichter bij de 5-Reeks gaan aansluiten om plaats te maken voor de toekomstige 8-Reeks, die dan weer meer op het niveau staat van de S-Klasse Coupé. De E Coupé zal met andere woorden moeten knokken om het Mercedes-logo te verdedigen in een steeds groeiend luxesegment. Het goede nieuws is dat hij al heel wat mooie troeven heeft en dat hij nog wel wat maanden heeft voor er nieuwe BMW’s en Audi’s in zijn segment komen.
Ons verdict
De E Coupé is geen dubbelop met het aanbod van de C Coupé. Hij is namelijk groter en imposanter en pakt uit met een andere formule, die tegelijk op een chique elegantie en een hoogstaand comfort is gestoeld. En op dat vlak schiet de E-Klasse Coupé in de roos.