Eerste test / Mercedes B-Klasse 2019: Camouflagetechniek

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De nieuwe B-Klasse blijft gezegend met veel binnenruimte en een hoge zitpositie, maar verbergt die onder meer dynamische lijnen. Omdat eenvolumers nu eenmaal niet meer goed in de markt liggen...

Het concept

“Om ook van deze derde generatie een succes te maken hebben we ons afgevraagd wat onze klanten van de nieuwe B-Klasse verwachtten. En helemaal bovenaan in het lijstje stond een meer dynamische look”. Mercedes gaf zijn designers dus een zeer heldere opdracht mee: de nieuwe B-Klasse moest sportiever zijn en zich uiterlijk onderscheiden van de wereld van de compacte eenvolumers. Daardoor vertoont deze Mercedes dus veel strakkere lijnen dan voordien.

Wat er verandert

Bovendien is de wielbasis gegroeid, terwijl de overhangen net kleiner werden. Los van de stijl komt dat ook de binnenruimte ten goede, die heel wat van haar maten ziet groeien. Zo neemt de hoofdruimte voor- en achterin toe, net als de elleboog- en schouderruimte op de beide zitrijen. Als optie (beschikbaar vanaf half 2019) kan de achterbank worden verschoven over een afstand van 14 centimeter. Dan is de rugleuning wel maar neerklapbaar in een 60/40-verhouding, terwijl de standaardbank in drie delen (40/20/40) is opgesplitst. Met de optionele achterbank schommelt de kofferruimte van 455 tot 705 liter.

Als goede eenvolumer behoudt de B-Klasse uiteraard zijn verhoogde zitpositie: “Bestuurders van de B-Klasse hebben daar altijd al van gehouden”, zo legt Jörg Bartels ons uit. Zo zit je in de B-Klasse 9 centimeter hoger dan in de nieuwe A-Klasse. De bedoeling daarvan is om het ruimtegevoel te versterken, maar ook om de inzittenden de indruk te geven dat ze boven het andere verkeer uittorenen. De grotere raampartijen dragen daarin hun steentje bij. Verder rust Mercedes zijn compacte eenvolumer uit met de jongste technologie, zoals het digitale instrumentenbord MBUX of de Energizing-stoelen die de rug van de passagiers verwennen tijdens lange ritten.

En daar houdt de vernieuwing niet op: onder de motorkap wijden de B 200 d (150 pk en 320 Nm) en de B 220 d (190 pk en 400 Nm) de tweeliter in die we al kennen uit andere Mercedes-modellen met overlangs ingeplante motor, maar die hier is aangepast aan de dwarse opstelling. Deze diesel met Euro 6d-logo zou heel schoon zijn: Mercedes belooft dat hij nu al voldoet aan de uitstootnormen die pas in 2020 van kracht worden... Verder zijn er nog twee 1.3-benzines, met 136 pk (B 180) en 163 pk (B 200), naast een 1.5-instapdiesel van 116 pk.

Qua overbrenging biedt Mercedes vandaag geen enkele handgeschakelde versnellingsbak aan (maar het benadrukt dat die er wel komt). De configurator laat je enkel kiezen tussen twee gerobotiseerde bakken met dubbele koppeling: eentje met zeven verhoudingen (van Getrag) en een andere met acht versnellingen (die intern wordt gemaakt bij Mercedes).

Hoe hij rijdt

Tijdens deze eerste test bleekt de B-Klasse het aangenaamst te rijden met de nieuwe dieselmotor. Bij een dynamische rijstijl gaat hij verbluffend vlak door de bocht, of toch voor een MPV. Onze testauto was dan ook uitgerust met de adaptieve ophanging, die bovendien garant staat voor een uitstekend comfort op de slechtste wegen.

Ons verdict

Door vrolijk te gaan snuisteren in de organenbank van de Daimler-groep boekt de nieuwe Mercedes B-Klasse vooruitgang op heel wat vlakken: hij biedt meer dynamiek, zowel esthetisch als technisch, en is ook schoner. Maar deze compacte premiumauto overtuigt ook en vooral dankzij zijn ruime interieur, zijn comfort en zijn veiligheid. Het is alleen spijtig dat enkele basic kunststoffen in het interieur het plaatje wat komen vergallen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC