Eerste test / Mazda 6

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als veel andere massaconstructeurs wil Mazda de premiumtoer opgaan. Daartoe kreeg het vlaggenschip van het merk, de 6, nu al een update én een versie met vierwielaandrijving.

Het is niet onlogisch dat ook Mazda – net zoals heel wat andere massaconstructeurs trouwens – een graantje wil meepikken in het lucratieve premiumsegment. We herinneren ons trouwens hoe de Japanners in de jaren negentig al eens een dergelijke poging hadden ondernomen, met het subgamma Xedos, in navolging van wat Honda, Nissan en Toyota hadden gedaan met respectievelijk Acura, Infiniti en Lexus. Het werd echter een flop, misschien wel omdat de Xedos 6 en 9 zich niet genoeg onderscheidden van de ‘gewone’ Mazda-modellen – er stond trouwens nog altijd ‘Mazda’ op de koffer.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Citroën, dat pas het zelfverklaarde premiummerk DS oprichtte, gooit Mazda het tegenwoordig over een andere boeg, door eenvoudigweg zijn eigen producten zodanig te verbeteren en verfijnen dat ze het merk “tot aan de poorten van het premiumsegment brengen”, zoals te lezen staat in het persdossier van de vernieuwde 6. Enkele detailingrepen moeten het model, dat nog maar twee jaar op de markt is, dan ook in staat stellen om zijn mannetje te staan tegenover de kleppers in het segment. Daarbij denken we in de eerste plaats aan de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat, die allebei pas in het nieuw gestoken zijn.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC