Eerste test / Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175A & Wagon 2.0 Skyactiv-G 165

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Mazda is op wereldvlak slechts een kleine speler, maar wel een met een voorkeur voor innovatief ingenieurswerk en alternatieve technologische oplossingen. De nieuwe 6 balt die waarden mooi samen.

Mazda is binnen de autosector altijd al een vreemde eend in de bijt geweest. Liever dan zich te conformeren aan de algemene tendensen heeft de constructeur uit Hiroshima er steeds koppig voor gekozen om fors te investeren in zijn R&D-afdeling. Het merk kan dan ook terugblikken op een lange geschiedenis van technische innovaties waaraan slechts weinig anderen durven te beginnen. Opmerkelijk voor een constructeur die vorig jaar wereldwijd nog geen 1,2 miljoen auto’s wist te verkopen en dus minder op volume kan rekenen om zijn kosten te drukken....

Een kleine greep uit de lange waslijst aan innovaties: de eerste en enige (min of meer) betrouwbare rotatiemotor uit de serieproductie (sinds 1967), een van de kleinste in serie gebouwde V6-motoren ooit in een personenwagen (MX-3 1.8), een motor die volgens de Miller-cyclus werkt (in de Xedos 9), of een diesel met Comprex-compressor. In de nieuwe Mazda 6 (en de vorig jaar gelanceerde SUV CX-5) komt die pioniersmentaliteit weer eens volop naar voren, met een heel pakket aan vernieuwende ideeën. In een poging om al die vernuftige vondsten aan de klant uit te leggen heeft de marketingafdeling dan maar beslist om het hele pakket onder één noemer samen te brengen: SkyActiv.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC