Eerste test / Maserati Quattroporte S

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Maserati Quattroporte is al vijf jaar lang veruit de meest dynamische prestigeberline. Hij profiteert nu van een facelift om die unieke positie nog wat te versterken.

Omdat niet alle klanten even tevreden waren over de 4.2 V8, die niet bijster veel koppel biedt bij gemiddelde toerentallen, heeft Maserati de 4.7 V8 uit de GranTurismo S (en de Alfa 8C Competizione) aan het gamma toegevoegd. Die motor heeft vooral tussen 2.000 en 4.500 o/m een veel vollere koppelcurve dan de 4.2. Die laatste blijft echter gewoon in de catalogus staan. De brutale gerobotiseerde Cambiocorsa-bak is uit het gamma geschrapt. Beide motoren worden voortaan standaard aan de vorig jaar in de 4.2 geïntroduceerde ZF-zestrapsautomaat gekoppeld.

Door de opvallend neutrale balans en de opmerkelijke trekkracht - een sperdifferentieel is standaard - lijkt de auto voor de bestuurder veel kleiner dan hij is. Het enige wat zijn limousineroeping enigszins in de weg staat, is de vrij stugge ophanging, die grote oneffenheden maar matig filtert, ondanks de aanwezigheid van adaptieve Skyhook-schokdempers. Ondertussen blinkt de 4.7 V8 uit door zijn zachte karakter en zijn heerlijk roffelende, maar beschaafde soundtrack. Hij werkt uitstekend samen met de automaat, die tegelijk snel en zacht is.

Maserati Quattroporte blijft ook na deze facelift een heel aparte auto. Hij biedt de beenruimte van een Duitse topberline, maar is door zijn dynamische rijgedrag en de manier waarop hij met zijn bestuurder communiceert, veel sportiever van inborst. Door zijn aparte karakter degradeert deze eigenzinnige diva de sportieve claims van haar rivalen tot pure marketinghersenspinsels.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Maserati Quattroporte S nalezen in AutoGids 751 van 6/8/2008.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC