Eerste test / Maserati GranTurismo S Auto

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Om de klanten in het marktsegment van de luxueuze GT's te verwennen biedt Maserati zijn GranTurismo S nu ook aan met een klassieke automaat. Een revelatie.

De vorig jaar op het salon van Genève gepresenteerde Gran- Turismo S, die wordt aangedreven door de 4,7 liter grote V8 van 440 pk, was tot dusver uitgerust met een gerobotiseerde transaxle-zesversnellingsbak. Die was echter enigszins brutaal van aard voor een GT met een eerder luxueuze dan echt sportieve roeping. Een jaar later, ook al in Genève, werd het aanbod uitgebreid met een versie die voorzien is van een ZF-automaat met koppelomvormer en zes verhoudingen, die dan wel rechtstreeks aan de motor zit en die ook de kleinere 4.2 bijstaat. Al na enkele meters valt op dat de automaat zachter en dus comfortabeler is dan de gerobotiseerde bak, doordat hij vloeiender schakelt en beter gestuurd wordt. De bestuurder kan kiezen uit drie confi - guraties (normaal, sport of manueel), die de sturing van de automaat en van de standaard gemonteerde actieve ophanging (Skyhook) beïnvloeden.

Tijdens deze eerste kennismaking heeft de sturing van de bak in de manuele stand ons echter verrast door bij het naderen van de rode zone zelf op te schakelen.

De dankzij een bijna perfecte gewichtsverdeling erg evenwichtige GranTurismo S A vervoert u ongedwongen in alle comfort en in een gezwind tempo. Een alternatief voor de versie met gestuurde koppeling die veel geschikter is voor dagelijks gebruik... en bovendien 7.410 euro minder kost.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC