Eerste test / Lexus GS : Bescheiden make-over

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De GS is al zo’n vier jaar op de markt en dus gaf Lexus zijn E-segmentmodel een midlifefacelift. Die is niet zo uitgebreid, maar bevestigt het model als interessante outsider onder de reisberlines.

De in 2012 gelanceerde GS is de reisberline van Lexus. Het is een van de modellen van het merk die – bij ons althans – haast uitsluitend verkrijgbaar is met een hybride aandrijfgeheel. Buiten de krachtige GS F met zijn vijfliter-V8 bestaat de GS namelijk enkel als 300h en 450h. Daarmee onderscheidt hij zich op de markt, want is dit het enige model in zijn klasse dat met twee verschillende hybride aandrijfgehelen bestaat.

  • Comfort, verzorgde afwerking
  • Dubbel hybrideaanbod
  • Rijkelijke standaarduitrusting
  • Weinig alerte overbrenging
  • Motorklank onder belasting (300h)
  • Complexe ergonomie

In een tijd waarin alle merken de kaart van de ecologie en/of fiscale aftrekbaarheid uitspelen, zouden de Japanse hybride-modellen voorbijgestreefd kunnen lijken. Lexus blijft namelijk vasthouden aan zijn Hybrid Synergy Drive. Daarbij is de benzinemotor met de elektromotor verbonden via een planeetwielstelsel, zodat deze modellen in de praktijk rijden als een CVT. Zowat alle andere constructeurs kiezen voor hun hybrides voor een klassieke automaat, die beter aansluit bij de klassieke rijervaring. Bovendien schakelt de concurrentie de jongste tijd massaal over op plug-inhybrides, niet het minst omdat die sterk bevoordeeld zijn in de normcyclus en daardoor een bijzonder lage CO2-uitstoot naar voren kunnen schuiven.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC