Eerste test / Land Rover Evoque

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de Evoque voegt Land Rover een nieuw instapmodel toe aan zijn chiquere Range Rovergamma. Die werpt zich echter vooral op als een compacte SUV die vooral mikt op stadsbewoners...

Het parcours van de eerste dag legden we af aan het stuur van een SD4 Coupé (driedeurs). Zo konden we ten volle genieten van de goed afgestelde elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) en het perfect centrerende stuur waarmee je een rechte lijn kunt aanhouden zonder ooit kleine correcties te moeten doorvoeren. De smalle Welshe B-roads slingeren zich schijnbaar doelloos door het landschap en creëren zo de ideale omstandigheden om het chassis met MagneRide-schokdempers en het Adaptive Dynamics- systeem dat die aanstuurt, aan de tand te voelen.

Hoewel deze wagen vooral stadsbewoners zal verleiden, voerde de constructeur ons al snel weg van de gebaande wegen, naar een grashelling die we mochten beklimmen... Zonder het Adaptive Dynamics-systeem telt het Terrain Response vier basisprogramma's. De Evoque is geen extreme terreinwagen. Maar hij staat wel goed zijn mannetje. Met het onmiddellijke koppel (420 Nm) van zijn 2.2-turbodiesel slikte de Evoque de 200 kilometer kleine wegen die ons naar Liverpool brachten, als een droom, en dat in een stille soepelheid en met veel punch bij de hernemingen vanaf lage toerentallen.

Zijn stijl, verzorgde look en niet-hiërarchische thematische uitvoeringen maken van de Evoque een chique compacte SUV in de trant van de Mini Countryman, die zich op gelijke hoogte kan plaatsen met de Audi Q3 en BMW X1. Het enige risico voor de marketingmensen is dat het succes van dit nieuwe model van die aard zal zijn dat de (jongere) klanten niet meer zullen zeggen “Ik rij met een Range Rover”, maar “Ik heb een Evoque”. Met andere woorden: het had even goed een Land Rover kunnen zijn...

U kunt de Eerste Test van de Range Rover Evoque nalezen in AutoGids 831 van 31/8/2011.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC