Eerste test / Land Rover Discovery 4

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Wat visueel niet meer dan een facelift lijkt, is in werkelijkheid een volwaardige generatiewissel: de land rover discovery 4 is onderhuids volledig nieuw... Maar blijft even veelzijdig als vroeger.

In deze Discovery staat alles in het teken van luxe, rust en weelde. Een troef is onbetwistbaar de komst van de drieliter-biturbodiesel (3.0 TDV6), naast de 2.7, die in de catalogus blijft. De cijfers spreken voor zich: 245 pk en een koppel van 600 Nm bij 2.000 o/m, respectievelijk 29 en 36 procent meer in vergelijking met de 2.7 TDV6. Het verbruik en de uitstoot gingen dan weer omlaag, met 9 procent: het gemengde normverbruik bedraagt 9,3 l/100 km, de co2-uitstoot 246 g/km. In de praktijk verbaast deze motor door zijn gewilligheid van bij de laagste toeren, zijn duw in de rug, zijn gulle hernemingen en levendige acceleraties. Dat hij slechts 9,6 seconden nodig heeft om van 0 tot 100 km/h te sprinten, getuigt van enige levendigheid, om niet te zeggen viriliteit... Bovendien is de geluiddemping zo uitzonderlijk goed dat je je zou afvragen of je wel degelijk met een diesel onderweg bent. Maar naast de prestaties zijn we ook verkocht voor het weggedrag van de nieuwe Discovery. Het rijplezier nam toe dankzij verschillende technische verbeteringen: een nieuwe ophanging, een aangepast stuur, grotere remmen en een geëvolueerd antispinsysteem. Dat uit zich in een stabiliteit van hoog niveau, een remsysteem dat nooit op een fout te betrappen is, en een uiterst beperkte rolneiging. Met het oog op een optimale veiligheid werd het bochtcontrolesysteem verbeterd, waardoor het nog alerter werd zonder bemoeiziek te zijn. Maar de discovery 4 voelt zich niet alleen thuis op het asfalt. Hij staat minstens evenveel (zo niet meer) zijn mannetje weg van de gebaande paden.

De Discovery is tegelijk een echte kilometervreter, een ongeëvenaarde terreinspecialist en een volwaardige gezins auto. Waarom oogst hij dan niet meer success in ons land? Misschien omdat het hem aan charisma ontbrak... Of omdat hij niet 'premium' genoeg was? Nu hij er wat meer uitziet als een Range Rover Sport, komt de Discovery tegemoet aan die 'lacune'. Zijn extra zuinigheid is natuurlijk ook mooi meegenomen. Maar laten we duidelijk zijn: hij heeft de rest van het gamma niets te benijden.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.96/20