Eerste test / Lancia Thema

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Aangezien de Chryslers in Europa sinds kort als Lancia door het leven gaan, stellen we u hier niet de nieuwe 300 voor, maar wel de Thema. Een gedurfd marketingrecept dat naar meer smaakt?

Deze nieuwe generatie van de Lancia Thema, die in Brampton (in het Canadese Ontario) van de band rolt, rust dus op het platform van de jongste Chrysler 300. Die werd onlangs herwerkt, maar behield wel het chassis van de 300C, dat nauw verwant is aan dat van een oude Mercedes E-Klasse. Voor het overige zegt Lancia wel degelijk rekening te hebben gehou den met de Europese rijgewoonten voor de afstelling van de ophanging. Dat klinkt alvast geruststellend... Aangezien de binneninrichting al vastlag, moesten de Italianen zich beperken tot enkele nuances.

Gezien zijn afkomst heeft de Thema enkel V6-motoren in huis: een 3.6-benzine met 286 pk en een 3.0-diesel met 190 of 239 pk. Dat in onze streken enkel de tweede een rol van betekenis zal spelen, mag duidelijk zijn... Helaas heb je dan wel geen recht op de gloednieuwe achttrapsautomaat (van ZF, zoals bij Audi en BMW), want die is enkel leverbaar op de 3.6. De 3.0-diesel stelt zich nog steeds tevreden met de goeie ouwe vijftrapsautomaat van Mercedes-origine (ontwikkeld in de jaren negentig). Niet bepaald ultramodern, maar wel door en door beproefd. De enkele kilometers die we konden afleggen met de nieuwe basisdiesel (toch 190 pk en 440 Nm sterk), hebben ons laten kennismaken met het vrij serene weggedrag van de Thema.

Als Europese kloon van de Chrysler 300 brengt de Thema Lancia terug in het segment van de reisberlines... zij het dan met een licht identiteitsprobleem. Een stevige handicap in een segment waar imago vaak net prioriteit nummer één is. Met een basisprijs van 44.500 euro (3.0-diesel, 190 pk) zal de Thema het niet onder de markt hebben...

U kunt de Eerste Test van de Lancia Thema nalezen in AutoGids 836 van 9/11/2011.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC